05.08.2009

Holistická detektívna agentúra Dirka Gentlyho - Douglas Adams - Douglas Adams - Holistická detektívna agentúra Dirka Gentlyho

Douglas Adams

Douglas Adams: Holistická detektívna agentúra Dirka Gentlyho

Vydavateľstvo Slovart, Bratislava 2009

Preklad Patrick Frank

Milovníkom literatúry, ktorí Douglasa Adamsa doteraz nepoznali, ale prišli na chuť jeho tvorbe, sa určite zapáči jej označenie humorné fantasy. A tým, ktorí ho poznajú, ale neprišli na chuť jeho tvorbe, odkazujeme: vráťte sa k futbalu a pivu.

Douglas Adams napriek neľahkému štartu do života, alebo možno práve vďaka nemu získal veľmi svojský pohľad na svet. Otec Adams opustil rodinu, matka vychovávala syna sama. Stredoškolák Douglas už pracoval ako ošetrovateľ v ústave pre duševne chorých, zametač kurínov a ako asistent pri röntgene. Zvláštna kombinácia aktivít predurčila jeho budúcu tvorbu: zmysel pre recesiu, pochopenie podstaty a jasné videnie. Na strednej škole slúžil profesorom ako vzor študenta, čo mu dopomohlo k štipendiu na štúdiá anglickej literatúry v Cambridgei. Ak trestuhodne prejdeme bez povšimnutia filozofickú hĺbku jeho zdanlivo odľahčených, humorných diel, najmä Stopárovho sprievodcu po galaxii, určite nás zaujme vytríbený slovník, skvelá štylizácia a schopnosť stavať k sebe zdanlivo nezlučiteľné prvky. Adams za svoju najdôležitejšiu knihu nepovažoval Stopárovho sprievodcu, ale knihu o ochrane ohrozených druhov Last Chance to see, na ktorú sa často zabúda. No aj Holistická detektívna agentúra Dirka Gentlyho vnímavému čitateľovi napovie, v čom bola genialita tohto veľducha irónie.

Detektívnu agentúru venuje „svojej mame, ktorej sa páčilo to o tom koňovi.“ O tom znudenom koňovi je to takto:  „Kone vždy rozumeli podstatne viacerým veciam, než prezradili svojmu okoliu. Je ťažké nechať niekoho celý deň sedieť na vašom chrbte bez toho, aby ste si naňho vytvorili nejaký názor. Na druhej strane je dokonale možné celý deň niekomu sedieť na chrbte bez toho, aby ste naňho čo i len úchytkom pomysleli.“ A tak je to i s Adamsovou knižkou o Dirkovi Gentlym. Plno záhad, inotajov, nevysvetliteľných javov. Svojrázne výmysly, ktoré sa však na rozdiel od väčšiny sci-fi autorov vôbec netvária smrteľne vážne. Je to vtipná, vzdušná, doslova fantazijná knižka, necháva vám neohraničený priestor domýšľať si, čo tým autor myslel a prečo to tak zoštylizoval. Jeho netradičné slovné spojenia sú ako výbuchy polárnej žiary na tmavej oblohe a zároveň veľmi konkrétne obrazy, až vás šokuje ich plasticita. („Vidíte tú tehlu? Na tú sa raz vygrcal Wordsworth. Super chlap, ten Wordsworth.“) Samotný Dirk, vlastným menom Svlad Cjelli, sa v knihe objaví až kdesi v šiestej kapitole a vôbec nie je jasné, prečo. Nuž asi preto, lebo je to Adamsova príručka pre milovníkov predstáv všetkého druhu. V týchto súvislostiach vôbec neprekvapí, že autor, ktorý ako päťdesiatnik predčasne podľahol srdcovému záchvatu, miloval za svojho života voľnosť rockovej hudby a dôverne sa priatelil s členmi recesistickej skupiny Monty Pythons. Nič fantazijné mu nie je cudzie – a nemalo by byť ani čitateľovi, veď je demokracia...

Martin Grbjar