Martin Grbjar
05.03.2013

Hollywoodske prvé milovanie - Jackie Collinsová

Čestná mrcha

Bratislava, Ikar 2012
Preklad Tamara Chovanová

Lucky Santangelová a nie celkom životaschopný zvyšok sveta. Tak by sa dalo charakterizovať ďalšie dielo populárnej Jackie Collinsovej. Hoci má táto dáma úctyhodných 75 rokov, vôbec na to nevyzerá a vôbec na to
nevyzerajú ani jej knihy. Za to prvé môže estetická chirurgia, ale za to druhé len a len skvelý mozog, remeselná zručnosť a schopnosť nájsť témy, ktoré čitateľov šokujú.

Lucky Santangelová, hrdinka už ôsmej z tejto série Collinsovej kníh, tentoraz pod mnohovravným názvom Hollywoodske prvé milovanie, spája v sebe vlastnosti úžasnej samice, tolerantnej matky, nemilosrdnej obchodníčky a vysnívanej manželky. Neuveriteľná kombinácia? Vážení, hovoríme o inom svete – o Amerike milionárov, potomkov bohatých mafiánskych rodín, o svete, kde je všetko možné. Drogy, skupinový sex, sex s maloletými, podvody v kasíne, perverzita, súkromné žúry, súkromné lietadlá, súkromné tragédie.

Hlavnou hrdinkou deja však nie je len Lucky. Teraz ide aj o jej deti, dcéru Max a syna Bobbyho, o jej úžasné manželstvo s filmárskym bohom Lenniem Goldenom, a najmä o spor so skazeným Armandom Jordanom o hotel Zámok. To nie je len boj peňazí proti peniazom, ale najmä boj muža a ženy, špinavého milionára a čestnej mrchy, pretkaný ďalšími príbehmi a postavičkami. Collinsová sa nepokúša o dramaticky vystavaný príbeh. Dramatickým ho robí drobnokresba jednotlivých postáv, z ktorých každá sa usiluje nejakým spôsobom vyškriabať po chrbtoch iných na výslnie, dostať sa k prachom a potom si už len užívať. Na tejto ceste mnohí odpadnú a zomrú alebo si uvedomia, že na svinstvá nemajú žalúdok. Ostanú len tí najsilnejší. Tak ako Lucky, ktorej dal krstný otec vyvraždiť rodinu a ona ho potom vlastnými rukami zabila.

Pravdepodobnosť deja (veď v Amerike je všetko možné) dokresľujú skutočné celebrity, spomenuté v deji: herci, speváci, hudobníci, ale aj postavy s vymyslenými menami, ktoré sa až nápadne podobajú na dnešné škandalózne americké hviezdy. Korunou všetkého je Collinsovej skvelý rozprávačský štýl – ale o ňom už predsa všetci dávno nepochybujeme.