Lucia Kvasňovská
21.03.2021

Horúčava na dosah

Jakub Filo: Posledné storočie. Návrat do Dimony

Vlastným nákladom, 2020

Je vám teplo? Máte pocit, že horšie to už ani nemôže byť? Každý rok s malou nádejou stále dúfate, že tentoraz už cez tie Vianoce naozaj nasneží, že ďalší rok nebudeme zažívať extrémne suchá nasledované prívalovými dažďami a potopami? Že problém globálneho otepľovania je niečo, čo sa nás stále netýka, akási vzdialená hrozba budúcnosti? Nuž, nemám pre vás dobré správy.

Globálna teplota je 9° nad industriálnym priemerom, Zem je medzi južnou a severnou 40. rovnobežkou neobývateľná, hladiny oceánov stúpajú, mocnosti sa rúcajú. Sľubný úvod, ktorý Jakub Filo ponúka v úvode Posledného storočia, nás vrhne priamo do rozpálenej, ani nie tak vzdialenej budúcnosti.

Príbeh je zasadený do  druhej polovice 21. storočia a od začiatku má nasadené vysoké tempo. Stretávame sa s množstvom postáv, ktoré popisom udalostí vytvárajú obraz sveta po ekologických katastrofách. Nuda tu nedostala žiaden priestor, postavy, ktoré tvoria kostru príbehu, dávajú zmysel a miestami máte dojem, že piesok a všadeprítomnú horúčavu cítite na vlastnej koži. Prejdete sa rôznymi miestami nielen Európy, zastavíte sa vo vedeckých laboratóriách, zažijete politické výmeny aj slum v Petržalke.                                                               Príbeh je rozprávaný z viacerých pohľadov. Priestor dostali tajní agenti, vedci a rovnako aj politici či vyznávači dávno prekonaných populačných teórií. Hlavnými rozprávačmi sa však stávajú major Robin Wells a poručíčka Thess Reevie. Oni nás prevedú dôsledkami spoločenských a ekologických zmien – niektoré i priamo ovplyvnili. Ich vzťah pripomína vzťah otca a dcéry, ktorého začiatok je skrytý v Thessinej dramatickej minulosti. Majorov charakter a jeho konanie sú ako z učebnice „správnych drsných chlapov“, ktorí sú verní a statoční, nech sa deje čokoľvek. Nekoná však so slepou poslušnosťou a to z neho robí sympatického hrdinu. Thess je  „sympaťáčka“ s nejasnou minulosťou, ktorá sa odhaľuje v tých správnych dávkach napätia.  Dynamika tejto dvojice je veľmi prirodzená.

Súčasťou príbehu sú i denníkové zápisky, slúžiace na zdôraznenie dopadu klimatickej krízy na osobné životy, na jednotlivcov.   Miestami môže pôsobiť mätúco nechronologické rozprávanie, ktoré má ambíciu priblížiť niektoré ekologické a politické udalosti z minulosti. Treba si poriadne všímať časové údaje na začiatku kapitol. Množstvo informácií o klimatických zmenách, ktoré sa udiali v posledných dekádach, resp. v poslednom storočí, bezpochyby ukazujú, že autor je v téme viac než zorientovaný a že sa touto problematikou dlhodobo zaoberá.

Kniha sa číta ľahko, dej vás okamžite pohltí a čím viac sa blížite ku koncu, tým väčšmi dúfate, že ten koniec je ešte ďaleko. Hoci ide o fikciu, jej podobnosť s našou realitou je alarmujúco desivá. Sucho, záplavy a požiare sú zatiaľ iba špičkou topiaceho sa ľadovca udalostí, ktoré ľudstvo svojou činnosťou uvádza do pohybu.

Ekologická hrozba je jednoznačne nosnou témou Posledného storočia. Jakub Filo viackrát v texte apeluje na čitateľa k aktivizácii v riešení otázok klimatickej krízy a pripomína, že čas je dôležitý.