Lýdia Čelková
21.11.2008

Hranice zla – Anton Rákay – Nepokojný svet

Nepokojný svet

Nepokojný svet

Anton Rákay: Hranice zla, Bratislava, Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov 2008

Najnovší román Antona Rákaya sa týka opäť jednej z aktuálnych a predovšetkým citlivých tém dneška – utečencov a prevádzačov. Autor sa venuje každodennému životu na „čiare“, neľahkému osudu strážcov hraníc, bezcitnosti prevádzačov a neraz i naivite utečencov, práci v utečeneckom centre, postoju a meniacim sa náladám miestnych obyvateľov a, samozrejme, zostáva verný problematike svojej lekárskej oblasti. Okrem toho odhaľuje aj pomery, v dôsledku ktorých ľudia utekajú do neznámych krajín za lepším životom, ako aj nekončiace sa bezohľadné atentáty a ich kruté následky v rôznych krajinách.

Očami hlavných postáv románu Rákay prináša pohľad na súčasný svet vojnových konfliktov, náboženského fanatizmu i tých najrafinovanejších podôb zla. Zároveň naznačuje, ako si v neľútostnom svete možno zachovať ľudskú tvár a trochu citu. Každú kapitolu románu uvádza mottom, citátmi z Koránu, Biblie, výrokmi osobností, ľudovými múdrosťami či úryvkami z tlače. Dej románu zavedie čitateľa do podhorskej dedinky na rušnej slovensko-ukrajinskej hranici, kde žije vdova po majorovi hraničnej polície Žofia Stachová so synom Jánom, sociológom, ktorý je riaditeľom záchytného utečeneckého strediska pri priechode Berezna Roztoka. Raz pokoj sviatočného vianočného večera preruší streľba, svetlice a výbuchy. Onedlho Stachovú vyláka verný vlčiak Rex do snehovej fujavice a v záveji pri včelíne vyhrabe počernú mladú dievčinu. Na rozhodovanie je sama – spojenie so svetom prerušila víchrica, syn je ešte v zahraničí... Po zložitom dorozumievaní pochopí, že dievčina Aysha Bakhtání utekala s bratom Wáhídom z Afganistanu do Viedne a počas streľby na hranici sa ostatným stratila. K vystrašenej a prechorenej Ayshe privolá známeho lekára, ale mu nepovie mu o nej pravdu. Neskôr sa prizná synovi, ktorý jej zdesený vysvetľuje, akých trestných činov sa dopustila za ukrývanie osoby, čo nelegálne prekročila štátnu hranicu. Musí situáciu urovnať a Aysha sa ocitne v utečeneckom centre. Tu sa dozvie, že brat Wáhíd prežil, ale z nemocnice ušiel bez stopy. Navyše jej zdravotný stav sa skomplikoval – má tuberkulózu a pokúsi sa o samovraždu. Ayshu zachránia v poslednej chvíli a všetci sa odvtedy pokúšajú vrátiť jej chuť do života. Stacho jej tiež pomáha a aby ju lepšie chápal, študuje Korán. Ayshin optimizmus rastie, keď sa dozvie, že ju vypátral strýko z Viedne a brat je u neho. Situáciu vo vzťahu k utečencom však zhoršili krvavé atentáty v Taliansku, ktoré následne vyvolali protesty aj na Slovensku. Aysha stála pred dilemou: usilovať sa o odchod do Viedne alebo zostať tu, kde ju zachránili a k srdcu jej prirástli Stachovci. Žofka uvažovala, že ju adoptuje, aby mohla zostať legálne na Slovensku. Jej syn však prišiel s návrhom manželstva.

Aysha a jej brat Wáhíd tvoria len zlomok ťažkých osudov mnohých utečencov. Román Hranice zla ukazuje, že svet akéhokoľvek fanatizmu je nebezpečný a krutý. Rákayov najnovší román dýcha nielen aktuálnosťou, ale aj ľudskosťou.

Lýdia Čelková