Leto pre milovníkov príbehov

J. R. R. Tolkien

Húrinove deti

Zostavil Christopher Tolkien

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2007

Preklad Otakar Kořínek

Mnohí priaznivci a čitatelia J. R. R. Tolkiena poznajú len jeho príbehy o prsteňoch moci a Treťom veku Pána Prsteňov  a Hobita. Legendy z Dávnoveku, roztrúsené v rozličných podobách najmä v Silmarillione a v Nedokončených príbehoch (taktiež vyšli vo Vydavateľstve Slovart), sú menej známe a možno aj celkom neznáme. Jednou takou legendou sú aj Húrinove deti, patriace do trojice „Veľkých príbehov“, na ktorých J. R. R. Tolkien pracoval celý život. Už počas prvej svetovej vojny, dávno predtým ako sa zrodil Hobit Pán Prsteňov, Tolkien písal zbierku poviedok Kniha stratených príbehov. Medzi týmito príbehmi nájdeme aj spomínané tri „Veľké príbehy“ z Dávnoveku, ktoré sú v porovnaní s ostatnými príbehmi z knihy dlhšie a úplnejšie. Prvým z nich je Príbeh Tinúviel (Príbeh Berena a Lúthien), druhým sú práve Húrinove deti a tretím je Pád Gondolinu. Každý z týchto príbehov je koncipovaný samostatne a je dostatočne ucelený, všetky však súvisia so všeobecnou históriou, sú neoddeliteľné od dejín ľudí a elfov Dávnoveku.

J. R. R. Tolkien nestihol svoje dielo dokončiť, jeho príbehy mali skôr podobu mnohokrát prepracovaných a upravených zápiskov a stále nových pokusov podať čo najucelenejšiu mytológiu. Vďaka jeho synovi Christopherovi, ktorý tieto koncepty a náčrty spracoval, uzrel veľkolepý príbeh svetlo sveta v ucelenej podobe. Obsiahle časti tohto príbehu však nájdeme aj v Silmarillione a v Nedokončených príbehoch. V druhej časti Dodatku na konci knihy Christopher Tolkien objasňuje svoj prístup ku kompozícii textu, vysvetľuje, v čom sa líši od častí publikovaných už v spomínaných dvoch knihách, čo sa rozhodol z pôvodnej podoby vypustiť a čo pridal, aby nám sprostredkoval súvislý, neprerušovaný text, oslobodený od nepotrebných odbočení (z hľadiska rozprávania), ale najmä presvedčivý srdcervúci príbeh detí Húrina „Prepevného“ a Morwen „Elfo jasnej“, rodičov Túrina a Niënor. „Veľký príbeh“ o kliatbe a láske, o večnom boji proti zlu, ktoré sa šíri od Nepriateľa Morgotha. Nechýbajú tu známe postavy elfov, ohyzdov a trpaslíkov či „Otec drakov“ Glaurung rozsievajúci „ohnivú smrť“ a kliatbu zabudnutia.

Christopher Tolkien bol už pred 50 rokmi tvorcom dôležitých máp k Pánovi Prsteňov. Rovnako aj k príbehu o Húrinových deťoch zaradil mapu území spomínaných v knihe, ako aj zoznam mien vyskytujúcich sa v texte a tabuľky rodov. Z estetickej stránky knihu príťažlivo dotvoril ilustrátor Hobita a Pána prsteňov Alan Lee, držiteľ Oscara za dizajn vo filmovej trilógii Pán Prsteňov.

Michaela Geisbacherová