Hviezdy Marmalonu - Charlotte Link - Nepoučiteľné, ale úžasné. Jednoducho ženy

Nepoučiteľné, ale úžasné. Jednoducho ženy

Charlotte Link

Hviezdy Marmalonu

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2009

Preklad Miroslava Bajusová

Dej sa odohráva v Anglicku v 16. storočí, za búrlivého obdobia vlády Henricha VIII. Mary Askewová, hlavná postava ranného románu Charlotty Link, vyrástla v ťažkých životných pomeroch. Jej domovom je chudobinec v Shadow’Eyes nachádzajúci sa v najtmavšej uličke, ktorý je najzanedbanejší dom v dedine. Nebola to však len špina a chudoba, ktoré Mary sťažovali život, ale najmä kruté rodinné pomery, násilný brat a otec, neprajná sestra a zatrpknutá matka. Na rozdiel od svojich súrodencov sa Mary nechce zmieriť so svojím osudom a celý život prežiť v takýchto biednych pomeroch plných krutosti a násilia. Jedinou oporou v jej zdanlivo beznádejnom živote je jej priateľ Frederic, ktorý býva na statku Marmalon. Len on jej dodáva odvahu a silu vzoprieť sa osudu a bojovať za lepší život.  Frederic si ju chce vziať a plánujú spoločnú budúcnosť na Marmalone. Odchádza však na štúdiá, s prísľubom, že sa o šesť rokov vráti a potom sa vezmú. Mary sa zrúti celý svet, upiera sa k jedinej myšlienke, na budúcnosť s Fredericom. Je však ctižiadostivá a bystrá a rozhodne sa svoje čakanie naplno využiť. Krása, inteligencia a ctižiadosť jej umožnia vymaniť sa z ponižujúcich životných pomerov. Snaží sa odpútať od svojej rodiny a nastúpi do služby k mladej šľachtičnej lady Cathleen. Keď sa lady vydá, odchádza s ňou a jej komornou do Londýna. Tam začína pre Mary nová životná etapa. Túži po bohatstve a nezávislosti. Nevedome sa tak zapletie do dramatických udalostí vrážd a intríg a musí sa učiť z vlastných chýb. Stáva sa z nej praktická žena konajúca vo svoj prospech.

Charlotte Link sa narodila v roku 1963 vo Frankfurte nad Mohanom a je jednou z najúspešnejších nemeckých spisovateliek súčasnosti. Svoju úspešnú spisovateľskú kariéru začala práve románom „Hviezdy Marmalonu“ (1987). Jej psychologické romány sa pravidelne objavujú v rebríčkoch najpredávanejších kníh. Viaceré jej romány boli aj sfilmované. „Hviezdy Marmalonu“ je jej prvý román preložený do slovenčiny a dúfajme, že budú nasledovať aj ďalšie.

Michaela Geisbacherová