15.01.2009

Hviezdy a planéty - Sir Patrick Moore

Sir Patrick Moore

Hviezdy a planéty

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2008

Preklad Igor Kapišinský a Zdena Kapišinská

Každý záujemca, či už chvíľkový alebo dlhodobý, nájde na našom trhu dosť kníh z oblasti astronómie. Spolu s príbuznými disciplínami (napr. astrofyzika, optika, kozmológia) sa veľmi rýchlo rozvíja, a tak nielen dostatok literatúry, ale aj zakomponovanie aktuálnych výsledkov výskumov do nej odzrkadľuje kvalitatívnu úroveň. V tomto prípade ťažko konkurovať množstvu webových stránok o vesmíre s najnovšími informáciami, fotografiami a programami, ktoré sa dajú stiahnuť zadarmo. Napriek tomu britský autor, jeho meno nesie planétka č. 2602, ponúka čitateľom reedíciu svojej prehliadky vesmíru: celkovo štvrtú, na Slovensku druhú. Znie to tak trochu konzervatívne, každopádne kniha s podtitulom Encyklopedický sprievodca dokáže presne definovať základné poznatky aj s ich štruktúrnym vymedzením. Internet často trpí preinformovanosťou na úkor prehľadnosti... Treba poznamenať, že publikácia je vhodná pre mládež a môže slúžiť ako vynikajúci vstup do sveta, ktorého hranice sme ešte stále neobjavili. Autor vo svojom prístupe zvládol aj nematematického a nefyzikálneho čitateľa, stručne a jasne preletí našou Slnečnou sústavou prostredníctvom jednotlivých planét a gros venuje opisu súhvezdí na oblohe, teda široko dostupnej pozorovateľsko-výskumnej záležitosti. Osobitne sa tu vynímajú prehľadné mapy Mesiaca. Nenájdeme tu kapitoly o vzniku vesmíru, o chemických procesoch vo vesmíre, ani obsažnejšie texty o galaxiách, histórii vesmírneho skúmania atď. Súhvezdia predstavuje na dvojstranách s výrezmi z hviezdnych máp a stručnou charakteristikou hviezd a ďalších objektov spolu s pozorovateľskými tipmi. Je to dobrá a spoľahlivá príručka, s ktorou sa na svojich vesmírnych výletoch len tak ľahko nestratíte.

–rm–