Jana Túry Kopčová
28.08.2013

Ide o život - Petra Nagyová Džerengová

Marenčin PT 2013

Priznám sa, nepatrím k fanúšikom „intímnej“ literatúry. Zväčša v nej autori píšu zážitky zo svojho súkromia s jediným cieľom – predať ich v čo najväčšom počte. Minulý rok som sa náhodou dostala k rozprávkovej knihe Klára a mátohy od Petry Nagyovej Džerengovej. Zaujala ma natoľko, že som si ju celú prečítala. Ďalšia zhoda okolností ma priviedla na besedu, kde autorka čítala úryvok zo spomenutej knihy. Jej neuveriteľne pokojný hlas sa mi vryl do pamäti a vždy mi rezonuje v hlave, keď knihu listujem spolu s mojou krstnou dcérou. I preto som prelomila počiatočné bariéry týkajúce sa môjho neobľúbeného žánru a začítala som sa do novinky Ide o život. Na jej prebale sa píše: „Autorka pozýva k sebe do obývačky, odkrýva svoj každodenný život s manželom, štyrmi deťmi a zvieratami a pritom ho vtipne komentuje.

Knihu tvoria autorkine zápisky z rôznych časových období. V jednom z nich radí: „Zapisujte si všetky zážitky, výroky i dojmy. Keď si po čase zalistujete v zápiskoch, zažijete to všetko znovu.“ A presne takto vznikal tento text. Autorka čitateľovi prerozpráva svoje životné príbehy spojené so štyrmi deťmi, manželom, ale neušetrí ani svokru či vlastných rodičov. No nielen to. Petra Nagyová Džerengová je veľmi vnímavá pozorovateľka všetkého, čo sa deje v okolí. Postavy jej zápiskov sú nielen blízki ľudia, ale i úplne neznámi okoloidúci (predavačka, bezdomovec, šoféri…). Čo i len malý impulz zo svojho okolia rozpíše do vtipného a často poučného článku. Poučného, ale nie premudrovaného. Neradí čitateľom, čo je správne a  čo nie. Naopak, rodinu i seba opisuje bez ilúzií a s humorom. Čitateľ sa tak dozvedá, že jej manžel, okrem iného slovenský politik a bývalý minister životného prostredia, je nedochvíľny a vždy mešká niekoľko hodín (dokonca aj pri manželkinom pôrode), mama zase svojou nepozornosťou bežne stráca peňaženky a otec má zbierku tristo žehličiek. Samotná autorka je zas veľmi sporivá (paradajky vyhadzuje až po tom, keď ju manžel upozorní, že sú plesnivé), ekologicky zmýšľajúca (príbeh o igelitkách) a tí vnímavejší usúdia, že je tiež empatická, citlivá a rodinne založená. Je výbornou matkou, i keď ako sama priznáva, jej výchovné postupy nie sú vždy u jej detí pochopené.

Knihy opisujúce životné zážitky autora nie sú moje najobľúbenejšie, ale kniha Ide o život je taká príjemná a nenútená, že s ňou ťažko nesympatizovať. Ľahké a vtipné pero čitateľa nenudí a hlavne nepoučuje. Cítiť, že sa tu píše s radosťou… Veľmi často som v príbehoch našla aj moju maminu či kamarátku a niektoré príbehy akoby opísali moje vlastné skúsenosti. Fanúšikovia autorky obľúbených ženských románov majú skvelú možnosť zistiť, akou v skutočnosti je, a tí, ktorí jej knihy zatiaľ z rôznych dôvodov nečítali, spoznajú spisovateľku a političku Petru Nagyovú Džerengovú ako obyčajne neobyčajnú ženu a matku štyroch detí, ktorej život je veľmi podobný životu každého z nás.