Margita Bíziková
08.09.2011

Izba - Emma Donoghuová - Láskou proti krutosti

Láskou proti krutosti

Bratislava, Ikar 2011.
Preklad Jozef Kot

Írska spisovateľka žijúca v Kanade Emma Donoghuová (1969) sa so svojím najnovším dielom Izba dostala do užšieho výberu kandidátov na Man Booker Prize aj Orange Prize. Získala aj ocenenie írsky román roka a najlepší kanadský román.

Izba je emotívny, napínavý román s precízne premyslenou výstavbou. Rozprávačom je päťročný mudrlant Jack, ktorý si okamžite podmaní čitateľa a vtiahne ho do príbehu odohrávajúceho sa v malej miestnosti bez okien, s jediným strešným svetlíkom a zamknutými dverami. Detská optika, zdanlivo sa zameriavajúca na nepodstatné detaily, odkrýva desivosť situácie, v akej sa s matkou nachádza. Jack si to však neuvedomuje. Pod ochrannými krídlami matkinej lásky a pozornosti je veselým, šťastným a kreatívnym dieťaťom. Z jeho rozprávania postupne vyplynie, že sú väzňami Starého Nicka, totálne odkázaní na jeho milosť a nemilosť. Kým Jack je spokojný, lebo v izbe sa aj narodil, a netuší, čo je za dverami, jeho týraná matka žije v ustavičnom strachu. Rozhodne sa hrať vabank a urobí zúfalý pokus o vyslobodenie. Lesť vyjde, „vonku“ však prichádzajú problémy v mnohom ťažšie ako sexuálne otroctvo. Mladá žena naráža na nepochopenie najbližších, čelí bezohľadnému tlaku médií a ďalších, čo sa chcú na jej tragédii priživiť. Oveľa zložitejšie to však má Jack. Kým jeho mama sa domov vrátila, on domov stratil. Svetu „vonku“ nerozumie, zneisťuje ho. Musí sa chrániť pred slnkom, baktériami, nevie chodiť po schodoch, ani v topánkach, chýbajú mu elementárne sociálne zručnosti, čo spôsobuje niekedy vtipné, niekedy frustrujúce situácie.

Román inšpirovaný osudmi väznenej Fritzlovej dcéry je prepracovanou psychologickou výpoveďou o materinskej obetavej láske a schopnosti v extrémnych podmienkach vytvoriť dieťaťu pocit bezpečia a domova. Autorke sa podarilo bez opisu krutostí napísať láskyplný príbeh na pozadí ľudskej obludnosti, ktorú nepredstavuje len úchylný únosca, ale aj nemorálnosť vierolomných médií a neschopnosť empatie.

Takmer súčasne s románom Izba vyšiel aj takmer totožný príbeh Chevy Stevensovej Nezvestná (Ikar 2011). Unesenej Annie sa podarí po roku ujsť a rozpráva svoj príbeh psychoterapeutke. Detailne opisuje fyzické a psychické týranie, pri ktorom sa dvíha žalúdok a naskakujú zimomriavky. Rovnako ako hrdinovia predošlej knihy má problémy s návratom do normálneho života a uvedomuje si, že jej život už nikdy normálny nebude. Nemá oporu v rodine, rodinné vzťahy boli deformované už prv, no ich skutočná patológia sa odkryla až potom, keď sa ukázalo, že išlo o únos na objednávku.