Elena Ťapajová
08.12.2015

Ja, Mária Antoinetta - Juliet Grey

Preklad Beáta Mihalkovičová
Vydavateľstvo Slovart 2015

Osud nešťastnej francúzskej kráľovnej Márie Antoinetty (1755 – 1793) bol spracovaný mnohokrát v  literatúre, divadle či  vo filme. Napriek tomu sa americká spisovateľka Juliet Grey rozhodla vytvoriť o nej románovú trilógiu. Jej prvý dielJa, Mária Antoinetta sa dostáva k  slovenskému čitateľovi v kultivovanom preklade Beáty Mihalkovičovej.

Autorka diel literatúry faktu v  doslove vysvetľuje, že sa pôvodne venovala štúdiu dejín európskych kráľovských monarchií. Osobnosť Márie Antoinetty ju však zaujala natoľko, že sa rozhodla využiť poznatky historických reálií, ale zmenila žáner. Fiktívny monológ predposledného z pätnástich detí panovníčky Márie Terézie spracovaný do podoby románu popisuje skutočné osoby, udalosti a obsahuje listy, ktoré si vymieňali matka s dcérou či s tými, ktorých poverila jej sledovaním.

Mottom prvej časti trilógie je povestné habsburgovské: „Ostatní vedú vojny, ty, šťastné Rakúsko, uzatváraš manželstvá.“ V tomto duchu bola dohodnutá aj svadba vtedy ešte len desaťročnej rakúskej arcivojvodkyňe Márie Antónie s  vnukom francúzskeho kráľa Ľudovíta XV. Ľudovítom Augustom. Podmienkou na vstup do manželstva bola intenzívna a  bolestivá premena naivného, bezstarostného a nevzdelaného dievčatka na pôvabnú dauphine Máriu Antoinettu. Francúzski majstri jej napravujú zuby, vlasy, učia ju správne chodiť, ale aj písať a čítať po francúzsky. Nikto ju však nedokázal pripraviť na to, čo ju čakalo na strastiplnej ceste na trón jednej z  najvplyvnejších mocností vtedajšieho sveta.

Jej očami vnímame čas jej detstva a neskôr spoznávame komplikovanú etiketu i zákulisie Versailles, plné špiny, intríg a  pretvárky. Spolu s  ňou prežívame jej osamelosť, súboj s  kráľovou milenkou madam du Barry, zúfalú snahu zapáčiť sa všetkým, ale najmä sklamanie z manželovho ponižujúceho nezáujmu. Korunný princ Ľudovít August dáva prednosť poľovačkám, svojej kováčskej dielni a  dobrému jedlu. Mária Antoinetta sa vydávala ako pätnásťročná a tri roky po svadbe je ešte stále pannou, hoci sa od nej očakáva, že dá kráľovstvu syna. Vtedy kráľ zomiera, z  jej manžela sa stáva Ľudovít XVI. a z nej francúzska kráľovná, ktorá dúfa, že odteraz bude všetko skvelé.

Čitateľa, ktorý sa vyzná, až zamrazí,lebo vie, ako veľmi sa mýli. Ale zároveň sa teší na pokračovanie rozprávania. O  tom, ako sa po rokoch stala štyrikrát matkou. Ale aj o tom, ako sa z milovanej a obdivovanej kráľovnej stal nenávidený symbol roztopašnosti a prepychu šľachty 18. storočia...

Je to mimoriadne zaujímavé čítanie, ktoré poučí i zabaví. Ale ide aj o pozoruhodný pokus zodpovedať otázku: aká to bola v skutočnosti žena?