31.01.2012

Jaskyne - Pavel Bella

Bratislava, Dajama 2011

V edícii Prírodné krásy Slovenska vychádza pre speleologických nadšencov aj bežných laických návštevníkov podzemných priestorov dlho očakávaný titul Jaskyne. Publikácia oboznamuje čitateľa s krasom Slovenska a poskytuje prehľad o najdlhších a najhlbších jaskyniach, dekorácii jaskýň, zaľadnenosti aj o ich bývalom osídlení. Pri tejto príležitosti nemožno obísť ani ochranu jaskýň ako prírodného dedičstva, ich využívanie i stále pokračujúci prieskum a výskum. Až potom sa možno skutočne ponoriť do sprístupnených rôznorodo a precízne vytvarovaných priestorov pod zemským povrchom (a občas aj pod vodou). Autor povodí čitateľa po jaskyniach verejnosti voľne prístupných, oboznámi ho aj s tými, kde majú bežní návštevníci prísny zákaz vstupu. Jednak je ochrana zameraná na ľudí, ale vyžadujú si ju aj jaskyne. Prehľad slovenských jaskýň zahŕňa k 30. júnu 2011 tridsaťjeden verejnosti voľne prístupných jaskýň. Za národné prírodné pamiatky bolo doteraz vyhlásených 44 jaskýň. Jednoducho bohatstvo, nad ktorým kráčame. Aby sme mali lepšiu predstavu, kam občas so sprievodcami vstupujeme, knihu vhodne dopĺňajú očarujúce fotografie a zväčša pri dlhších jaskynných prehliadkových okruhoch aj plániky celých jaskýň. Niekedy pri ich študovaní by sa človeku aj zachcelo na chvíľu sa premeniť na netopiera, aby v tme mohol preletieť aj bežne neprístupné časti. Ale obdivovať a vnímať krásu netopierom zrejme veľmi prístupné nebude, musíme byť preto povďační speleológom a ďalším odborným pracovníkom za každý sprístupnený meter pre naše ľudské oko. Nuž a napokon treba pripomenúť, že táto úžasná krása dokáže svojím ovzduším aj liečiť. Nádherné prírodné podzemné krásy Slovenska opísané v prístupnej podobe určite oslovia každého, kto bude touto knihou obdarovaný alebo ju niekomu podaruje.