K manželstvu a rodine

Bratislava, LÚČ 2004

Ján Chryzostom Korec

K manželstvu a rodine

Bratislava, LÚČ 2004

Ján Chryzostom Korec čerpá zo svojich bohatých pastoračných skúseností. Ich súhrn a zovšeobecnenie ponúka v tomto útlom zväzku. A to v oblasti, ktorú najviac poznačili mnohé mylné predstavy.

Manželstvo sa postupným vývojom stalo v blahobytnej spoločnosti, zabezpečujúcej najmä individuálne potreby svojich členov, luxusom. Už nie je ekonomickou nevyhnutnosťou, už nejde o prežitie a zachovanie rodu v neistom svete. Ani spôsob realizácie sexuálnych potrieb. Je to len hra, ktorá akosi spríjemňuje beztak monotónny život. Pretože rozvod je už celkom normálny a mimomanželské vzťahy patria k tolerovanému javu. Z manželstva, ktoré kedysi bolo základom spoločnosti, sa stala neistota. Možno je to oveľa horšie, ako to svojho času, pred rokmi videl autor tejto knihy: „Mladí ľudia si maľujú budúcnosť, ktorá sa v reálnom živote nikdy neuskutoční. Je to snívanie bezmocného, ktorý hľadá len zážitky a pôžitky a nimi chce zastrieť skutočný zápas o život, zápas dvoch ľudí o hodnotný život.“ (s. 33)

Manželstvo sa dnes stalo zdrojom zábavy a tráum. Obrad, ktorý menil postavenie slobodného človeka a inicioval ho z postavenia prijímateľa a ochraňovaného do úlohy pokračovateľa a zabezpečovateľa budúcnosti pre spoločenstvo, je dnes skôr divadlom než vážnym záväzkom.

Vytrvalosť v partnerských vzťahoch vyšla z módy. Tvrdohlavosť v sledovaní sebeckých cieľov je však v kurze. Zautomatizovaný svet dáva človeku pocit, že aj bez jeho spoluúčasti bude všetko fungovať tak, ako má. Ale vytriezvenie z tohoto omylu nás ešte len čaká. Zázemie, ktoré sme dostávali, musíme podľa rozprávky o troch grošoch dávať aj my. Kresťanské rozdelenie úloh v manželstve je špecifické, nie nepriateľské voči potrebám sebarealizácie jednotlivca. Jeho stredobodom je dieťa a jeho správne formovanie. Láska dvoch spečatená manželstvom je nevyhnutnosť. Nie náhoda. Domov a rodina je hodnota, ktorú si nemožno kúpiť za žiadny majetok.