Jana Šulková
11.02.2016

Kain a Ábel - Jeffrey Archer

Kain a  Ábel. Tieto dve notoricky známe mená pozná azda každý. Pokiaľ nie v spojitosti s románom Jeffreyho Archera Kain a  Ábel (2015, preklad Magda Žáryová), tak z  Biblie určite. Či už sa autor knihy inšpiroval práve biblickým príbehom, alebo nie, musím uznať, že jeho dielo prevýšilo moje očakávania.

Kniha, ktorú možno pokojne pokladať za autorov najväčší úspech, vyšla už po druhýkrát v slovenskom preklade a opäť vo vydavateľstve Motýľ. Na takmer päťsto stranách nám Jeffrey Archer ponúka príbeh dvoch chlapcov, neskôr mužov, ktorých hnali rovnaké pohnútky a ambície, hoci sa narodili v úplne rozdielnych krajinách a ešte rozdielnejších sociálnych vrstvách. To, čo prežili počas svojich životov, by sme mohli rozdeliť medzi ďalších desiatich ľudí. Pri čítaní máte pocit, že toľko zvláštnych situácií jedného človeka postihnúť nemôže, no Jeffrey Archer nám dal svojím príbehom jasne najavo, že je to možné, a to dokonca dvojnásobne.

Kain sa narodil v rodine bohatého amerického bankára a svoj život mal naplánovaný odo dňa, keď prišiel na svet. Každý vedel, že raz zasadne na miesto svojho otca, bude viesť banku, zveľaďovať ju a rozširovať. O to väčším prekvapením je práve fakt, ako sa Kainov profesionálny život nakoniec vyvinie. Ábel nemal toľko šťastia. Hoci sa narodil kdesi v lese ako syn chudobného poľského šľachtica, nie je to hocaký muž. Ešte ako dieťa musí prejsť strastiplnú cestu, nakoniec sa dostane do Ameriky a tam sa jeho osud spojí s osudom Kaina. Tu si poviete, že viac prekvapení už azda autor nemôže vymyslieť, no opak je pravdou. Čím vyššie je číslo práve čítanej strany, tým väčšmi máte pocit, že ste sa ocitli v akomsi reálnom príbehu. Pretože to, čo Jeffrey Archer prichystal pre svojich hlavných hrdinov, sa javí také nepravdepodobné, až to musí byť, paradoxne, pravda. Preto s uveriteľnosťou príbehu nebudete mať žiadny problém. Dej je zaujímavý, pútavo vyrozprávaný autorským rozprávačom, ktorý nás sprevádza raz životom Kaina a raz životom Ábela, a poukazuje na spoločnú cestičku, na ktorej sa títo dvaja pravidelne stretajú. Ak sa zaujímate o ekonómiu, bankovníctvo či hotelierstvo, v tejto knihe si prídete na svoje, keďže pracovný život oboch mužov je tu taktiež dopodrobna opísaný. Spočiatku som si myslela, že ma príbeh nezaujme natoľko, ako som predpokladala, no autor postupne vťahuje čitateľa stále hlbšie a hlbšie, až to vyvrcholí v grandiózny koniec. Autor s veľkou precíznosťou dávkuje čitateľovi dej, vedomosti, životné skúsenosti a pocity, ktoré vami pri čítaní lomcujú. Pre mňa je kniha Kain a Ábel prekvapením roka.