Ľuba Kukučková-Nitrová
09.01.2011

Kate Mossová: Zimní duchovia

Kto sa s menom autorky kníh Labyrint a Hrobka ešte nestretol, môže byť uvedený hneď do niekoľkých omylov. Predovšetkým nešťastný slovenský zákon o prechyľovaní ženských priezvisk vytvorí v čitateľovi dojem, že autorkou diela Zimní duchovia je svetoznáma modelka, preslávená svojou vyziabnutosťou a drogovými excesmi. Nič nemôže byť väčšia nepravda! Kate Mosse nie je Kate Moss – na naše šťastie. Rovnako ilustrátor knihy Brian Gallagher nie je saxofonista, jeden zo známych bratov hudobníkov. A do tretice kniha Zimní duchovia nie je o zimných duchoch.Nebudeme ďaleko od pravdy, keď povieme, že je to kniha o ľuďoch. Veď tí, čo kedysi žili, ale už nie sú, boli rovnako živí, ako sme teraz my, ale o pár desiatok rokov tiež už nebudeme. Freddie prežil svoju mladosť v žiali za starším bratom, ktorý sa stal nezvestným na fronte v prvej svetovej vojne, čo znamenalo, že padol. Iste, každá rodina mala vtedy svojho oplakávaného hrdinu, ale George bol pre mladšieho brata viac ako len brat. Ich rodičia hlásali vo výchove takzvaný studený odchov, a kým starší syn zažil aj ich chvíľky rodičovskej lásky, mladší nemal potuchy, čo to je. Preto lipol na staršom bratovi, ktorý mu nosil hračky, čítal rozprávky a pritúlil si ho, keď bol smutný. A potom zmizol z jeho života.Freddie sa s tým nechcel zmieriť. Roky žil v nádeji, že sa brat vráti, privolával si ho a pátral po jeho hrobe. Možno práve preto, že balansoval na pokraji hrany, ktorá delí živých a mŕtvych, stal sa vyvoleným pre duše mŕtvych, nenachádzajúce svoj pokoj. Na ceste po svojráznom francúzskom kraji Ariège sa stretol s krásnym, veľmi zvláštnym dievčaťom a neskôr sa zaplietol do oslavy, ktorá vlastne nebola oslavou, ale začiatkom katastrofy. Neuveriteľné, úžasné a mystické na tom je, že oslava sa udiala pred sedemsto rokmi, ale Freddie sa v akejsi časovej slučke dostal medzi ľudí, ktorí žili v tom čase, bol svedkom ich záhuby a mal byť tým, kto ich duše vyslobodí zo zamurovaného väzenia...V knihe sa minulosť prelína s prítomnosťou, historické miesta odrážajú ozvenu krokov dávno mŕtvych ľudí a šepkajú, že čas je len jeden z pominuteľných rozmerov, ktoré v celej šírke vôbec nie sme schopní pochopiť. Kate Mosse, nazývaná aj ženským Danom Brownom, majstrovsky navodzuje atmosféru stredoveku, keď sa za príslušnosť k inej viere kruto vraždilo, a necháva na čitateľovi, aby vyhmatal paralelu medzi minulosťou a časom vojny, opisovaným v knihe, teda začiatkom 20. storočia. Rovnako nezmyselné dôvody, pre ktoré tečie krv, trhajú sa rodinné putá, prelievajú sa horké slzy... To nespôsobuje nijaká Prozreteľnosť, ale človek človeku. Vlkom, žiada sa doplniť podľa známeho príslovia.Hoci knižka dýcha smútkom a je presiaknutá ponurosťou opisovaných čias, jej hrdina napokon nachádza cestu z trasoviska citov, tak ako duše, ktoré konečne môžu voľne odletieť do neba. A ktovie – možno ostanú v kraji Ariège, aby zachraňovali svojich následníkov, tak ako krásna Fabrissa zachránila Freddieho pred samým sebou.