Veronika Cosculluela
15.10.2014

Kauza Gašpar - Miloš Brnčal

Marenčin PT 2014

Aj napriek tomu, že autor knihy Kauza Gašpar hneď na začiatku uviedol, že ide o fikciu a podobnosť so skutočnými osobami je čisto náhodná, čitateľovi je jasné, koľká bije.

Obraz mocichtivého premiéra a naivného prezidenta republiky, ktorí kujú politické plány na úkor ľudu, sa každému čitateľovi bez problémov spojí aj s pomermi v našej krajine. Alebo v ktorejkoľvek inej. Medzi týmito dvoma politikmi prebieha tajná komunikácia, ktorá vŕta v hlave úradníkom prezidentského paláca. Keď ju „traja pátrači“ odhalia a odovzdajú denníku, vypukne kauza – kauza Gašpar, po mene prezidenta Gašpara Ivanoviča.

Kniha bývalého novinára Miloša Brnčala má 250 strán, ale mohla by mať aj oveľa menej. Príbeh je jednoduchý, vety a myšlienky sa často zbytočne opakujú a drobnej kriminálnej zápletke chýba tajomstvo i napätie. Dej je rovnako prvoplánový ako obálka knihy. Autorovi síce nemôžeme uprieť to, že v slovenskej politike má prehľad aktívneho novinára, ale vo svojej beletrii uzdu fantázii nepopustil. Ak aj čítame jeho knihu ako oddychovú literatúru pre nenáročných alebo satirickú novelu, po čase začnú krčmové reči chlapov o politike a o biede v krajine goríl omŕzať. Tri či štyrikrát čítať list, ktorý poslal prezidentovi priateľ jeho dcéry, je priveľa. Asi žiadny spisovateľ netúži po tom, aby strany v jeho knihe čitateľ preskakoval.

Autor nič nové neprináša, iba splieta a rozmotáva staré politické kauzy posledných rokov. Možno bolo zámerom predísť tomu, aby sa na ne zabudlo, a tak ich pripomenul v satirickom rámci. Svojím textom vlastne iba spája to, čo sa v našej republike deje, a pridáva tomu zanedbateľnú nadstavbu. Mená, ako Robert Ičo, Jozef Henten, Jaromír Čižmár či Peter Opravár sú jasne čitateľnými šiframi a v niektorých momentoch sa aj ich satirický zámer vytráca. Čitateľ sa nemusí ani na jednom mieste v knihe zamyslieť, všetko mu je povedané na rovinu – navyše, táto satira, hoci vyšla v marci, už dnes stráca na ostrí, keďže sa pomery po prezidentských voľbách zmenili.