Margita Bíziková
13.09.2004

Keby som bola bosorka

Gabriela Futová

Keby som bola bosorka

Bratislava, Mladé letá 2003

Štvrtá kniha prešovskej autorky reaguje na súčasnú ,,čarodejnícku vlnu” v literatúre pre deti svojským spôsobom. Minka je pekné dievčatko, až priveľmi pripisujúce význam svojmu vzhľadu. Jej cieľom je zopakovať si získanie titulu kráľovnej karnevalu z predošlého maškarného plesu. Ako verná kópia svojej bábiky Barbie príde jednoznačne zvíťaziť. Kráľovnou karnevalu sa však stala bosorka Giga.

Neschopnosť uniesť prehru priviedla Minku k svojráznemu riešeniu. Nehľadala chybu v sebe, v tom, že ako skutočná bábika celý čas len stála, aby si náhodou nepoškodila kostým, nezapájala sa do súťaží a vôbec sa nebavila, kým Giga si karneval užila so všetkým, čo k tomu patrí. Usúdila, že Giga je naozajstná bosorka a ak chce o rok zvíťaziť zase ona, musí sa tiež stať čarodejnicou.

Minkina cesta za čarodejníckymi schopnosťami umožnila Futovej rozohrať dynamický dej, zaľudňovať ho stále novými a novými postavami a relatívne samostatnými príbehmi (hľadanie čarodejníckej literatúry v knižnici, stretnutie s konfliktnou starou paňou, hrabanie sa v kontajneri s odpadkami, naháňanie mačky končiace sa zásahom požiarnikov, zoznámenie sa s výstrednou chovateľkou mačiek). Po sérii neúspechov však Minku sčista-jasna osloví ružová dáma s ružovým pudlíkom a ponúkne jej hodiny čarovania. Nekonvenčné vyučovanie a plnenie nepríjemných úloh, pri ktorých sa Minka dostáva do komplikovaných situácií, ju nedokáže odradiť od jej cieľa. Až vo vypätej scéne ohrozujúcej mačiatka sa spamätá a zvíťazí jej lepšie ja.

Rozuzlenie je prekvapivé a na rozdiel od mnohých iných bosoráckych príbehov veľmi realistické, bosorka je mamina priateľka – herečka. Pre Futovú je nadprirodzený svet len prostriedkom na odkrytie zázračností reálneho sveta, skutočných hodnôt, priateľstva a lásky v rodine.

Keby som bola bosorkou citlivo, s humorom a ľahkosťou reaguje na súčasné problémy – kult fyzickej krásy, hľadanie ľahkej cesty k úspechu, víťazstvo za každú cenu. U malých čitateľov má rovnako ako predošlé autorkine knihy úspech. Ak tvorbu tejto spisovateľky nepoznáte, pripomíname, že napísala Naša mama je bosorka, Hľadám lepšiu mamu a Nezblázni sa mamička.