05.05.2017

Keď sa stratí mačiatko

Spisovateľka Mária Lazárová má na konte päť kníh, z toho väčšinu tvoria diela pre detského čitateľa. Jej tvorbu pre najmenších charakterizuje vyzretý jazyk, cit pre kompozíciu, láskavosť a pekný – vizuálne príťažlivý dizajn. Rovnako, ako pri knihách Ema a ružová veľryba či Adam a čarovná šmykľavka, aj najnovšiu rozprávku Tri mačiatka tety Mily obohacuje kvalitné grafické spracovanie a pôvabné ilustrácie Simony Čechovej. Kniha začína predslovom samotnej autorky. V ňom opisuje, ako jej do izby nakukla milovaná desaťročná vnučka Emma, ktorá sa vďaka svojej fantázii stala spolutvorcom rozprávky. Tri mačiatka tety Mily je láskavá autorská rozprávka. Dej sa vinie plynule, zápletka je veľmi prirodzená a kultivovaná, nechýbajú nečakané zvraty, ani nevtieravé posolstvá o dobre a odvahe.

Teta Mily žije sama a je to veľmi milá a srdečná stará dáma. Jedného dňa jej chlapec od susedov prinesie tri malé mačiatka. Najsilnejšiemu a najodvážnejšiemu dá teta Mily meno Herkules, druhý sa podobá na jej vlastného brata a dostane preto meno Jonáš, najmenšie mačiatko nazve Lucinkou. Práve Lucinku nečakane unesie jastrab a nepomôže ani varovanie vtipného krtka Marcipána, ktorý rád rozpráva vo veršoch. Súrodenci sa okamžite vyberú malej zvieracej sestričke na pomoc a počas záchrannej akcie na nich čaká nejedno dobrodružstvo. Stretnú sklerotického, ale múdreho a šikovného zajaca Karotku, orla Maxa, ale aj dievčatko Alicu, ktorá ich prichýli po tom, čo si Lucinka zraní labku. Veselý zvierací road-trip je plný humorných epizód a postáv.

Mária Lazárová dokáže vtipné situácie dávkovať primerane pochopeniu detského čitateľa. Rozprávke nechýba zábavný prvok a dej nie je prekomplikovaný. Autorka rada pracuje s dialógmi, čo robí príbeh živým a autentickým. Komplexne ide o veľmi príjemnú, pútavú a dobrodružnú rozprávku, ktorej nechýba nič, čo by kvalitná tvorba pre detského čitateľa mala obsahovať.

Diana Mašlejová