Ľuba Kukučková-Nitrová
19.05.2011

Ketamínový fantóm – Pavol Fabian – Fantóm v nás

Fantóm v nás

Bratislava, Marenčin PT 2010

Bratislava je síce vraj väčšia dedina, ale odohráva sa tu takmer toľko kriminálnych prípadov ako v Chicagu. Voľakedy to tak nebolo, ak nerátame senzačnú kauzu podrezávača z Fazuľovej, a to je už dobrých pár desaťročí. No od nežnej revolúcie sme si v posledných rokoch zvykli na vraždy za bieleho dňa, rukojemnícke drámy i páchateľov, používajúcich omamné látky. Napríklad ketamín.Po tomto, ešte čerstvom prípade takzvaného ketamínového fantóma z roku 2009, mimochodom doteraz nevyriešenom, siahol autor Pavol Fabian, ktorého mnohí z nás poznajú aj ako zverolekára a cestovateľa. Na pozadí reálnej lokality a (možno) fiktívnych postáv napísal obsiahlu kriminalistickú novelu, plnú konkrétnych miest v Bratislave, no najmä zaplnenú ľuďmi, ktorých správanie nám nedá nad knihou zadriemať.Jazyk diela je hutný, stručný, ale významovo obsažný, autor neplytvá slovami, narážky a dohady zo začiatku knihy o pár kapitol neskôr dôsledne rozvíja a doťahuje do záverov ako povestný dramatický klinec, spomenutý v prvom dejstve preto, aby sa v poslednom na ňom niekto obesil. Fabian stavia dej dramaticky – členením na jednotlivé dni, v ktorých sa stali navzájom súvisiace udalosti. Dievča, ktoré bolo po diskotéke štyri hodiny v bezvedomí; televízny scenárista, ktorému vysychá inšpirácia a potrebuje čosi ako drogu na zlepšenie obrazotvornosti – lebo sa dopočul, že jeho konkurent z inej televízie fičí na akomsi povzbudzovadle, a preto majú jeho seriály taký úspech; neškodný voyeur Oto Šmírala (nomen omen!), ktorého zmlátia vysokoškoláci a potom bez stopy zmizne; veterinár Forgáč, ktorý hľadá sexuálnu partnerku; podvedený manžel, skrachovaný umelec, nedocenená a zavraždená zrelá krásavica – a v pozadí vyšetrujúci, detektívi i pekné ženy od polície... Perokresba postáv a postavičiek, niekde mierne zidealizovaných, niekde pozoruhodne dobre „odkopírovaných“ zo života, nám mimovoľne podsúva myšlienku, že každý z nich – každý z nás? – má aspoň raz za života motív stať sa fantómom...Fabian podáva dej a rozličné zvraty v ňom s prekvapivou istotou, pravdepodobnosťou a takmer vyšetrovacou zručnosťou. Nevieme, či sa držal policajných hlásení alebo mal prístup priamo k vyšetrovaniu. Nie je to ani podstatné, pretože, ako sám hovorí, nešlo mu o skutočnosť. Ako veterinár má každodennú skúsenosť s používaním ketamínu a detailne pozná jeho účinky a pôsobenie na organizmus. Na základe verejnosti známych faktov vytvoril vlastný príbeh, dodajme, že mimoriadne čítavý a zaujímavý.