02.12.2013

Kika spáva v paprike

Jaroslav Rezník

Kika spáva v paprike

Bratislava, Ikar 2009
Ilustrácie Peter Cpin

Situácia, akú pozná asi takmer každá rodina s ma lými deťmi: syn alebo dcéra prinesie domov zvieratko a tvrdí, že prišlo do bytu len „na návštevu“, pretože kamarátkina či kamarátova rodina cestuje na dovolenku, prípadne na výlet a nemôže si korytnačku, škrečka, kanárika a podobne vziať so sebou. Rodičovské reakcie môžu byť rôzne, od hnevu, nemilého prekvapenia (častejší prípad) až po radosť, ba nadšenie (čo je zriedkavejšie). Jaroslav Rezník rozohráva takúto situáciu v modernej rozprávkovej knižke o Kike, morskom prasiatku, ktoré podobným spôsobom prikvitlo do rodiny Stančíkovcov, priniesla ho malá Majka, ktorej na pár dní zverila Kiku kamarátka Barbora. Ibaže Stančíkovci už vlastnili kanárika Čira, spevavého miláčika, a ako sa ukázalo, tým – aspoň pokiaľ ide o mamku Majku – vyčerpali lásku k prípadným ďalším zvieracím obyvateľom bytu. Ešte šťastie, že otec Stanislav, ako sa neskôr dozvieme, spisovateľ, mal trochu iný názor, a tak spoločne presvedčili mamku, že Kikina prítomnosť v rodine nemusí znamenať problém, ale naopak, nové radosti a zážitky... A o tie veru nebola núdza, zvedavá a spoločenská Kika, ktorá sa ihneď skamarátila s Čirom, sa postarala o nejednu úsmevnú príhodu, no občas veru aj nahnala všetkým strach napríklad chorobou, z ktorej ju zverolekár našťastie dostal – alebo inokedy, keď sa stratila – či už vlastnou vinou (zvedavosťou) alebo Majkinou vinou (zábudlivosťou a nepozornosťou). Všetky tieto zážitky opisuje autor so zmyslom pre humor (niektoré momenty ocenia najmä rodičia detských čitateľov, ktorí rozpoznajú v rozprávaní aj zopár autobiografických čŕt, ktoré spisovateľ vplietol do deja, podobne ako doň vplietol napríklad postavu Tibora Huszára, známeho umeleckého fotografa...). Nemožno nespomenúť ani pokojnú, radostnú, úsmevom a vzájomnosťou dýchajúcu atmosféru rodiny Stančíkovcov a napokon ich priateľský vzťah so zvieratkami ako členmi rodiny. Vkusné, detskému čitateľovi blízke ilustrácie ešte umocňujú túto atmosféru.

–ef–