Nikola Janková
24.02.2020

King + Flynnová + x = White

Čo by ste urobili, ak by vás v jedno ničím nerušené popoludnie oslovil neznámy muž a povedal vám, že ste 28 rokov žili v ilúzii? Túto otázku si možno položia niektorí z tých, ktorým sa dostane do rúk debut austrálskeho scenáristu a spisovateľa Christiana Whitea Nezvestná. Popudom k jej napísaniu bola podľa autora túžba dostať príbeh z hlavy. Odmenou za vypočutie svojho vnútorného hlasu mu bolo ocenenie v súťaži za najlepší nepublikovaný rukopis roku 2017. Nemožno vylúčiť, že práve jemu môže vďačiť za ďalšie osudy knihy.

Hlavná hrdinka Kim Leammyová, učiteľka fotografie, je práve na obednej prestávke pred ďalšou hodinou, keď k nej znenazdajky zavíta cudzinec, ktorý tvrdí, že jej pravé meno je Sammy Wentová a jej rodičia žijú v Amerike. Dievča, ktoré sa v 90. rokoch stratilo v americkom Kentucky – dnes – o dvadsať osem rokov neskôr, podľa neho sedí hneď oproti na stoličke v austrálskej kaviarni a celú situáciu radikálne odmieta. Jej mama predsa zomrela pred piatimi rokmi a otec so sestrou žijú v Melbourne. Po hrabaní sa v starých fotkách u svojej sestry však zistí, že tu niečo nesedí, rozhodne sa muža spätne kontaktovať a načrieť s ním do života Sammy Wentovej.

Cez juxtapozíciu minulosti a prítomnosti sa nielenže čitateľ stáva pozorovateľom bádania a odhaľovania tajných zákutí Kiminho resp. Sammynho života. Autorovi tiež slúži ako udržiavač pocitu napätia. Rozdelenie na dva sledy jednej udalosti robí text pochopiteľnejším a prehľadnejším, čo v príbehu plnom zvratov nikdy nie je na škodu. Zatiaľ čo v minulosti sa nám dotvára obraz Sammynej rodiny a jej života ovplyvneného náboženským kultom, v súčasnosti hlbší pohľad na veci absentuje.

V knihe sa postupne stretávame s množstvom postáv. Akoby aj nie, keď má hlavná hrdinka zrazu nielen dve mená, ale aj raz toľko rodičov, súrodencov či susedov ako doteraz. Problém ani tak nie je v samotnom množstve ako v tom, že ich prítomnosť je vo väčšine prípadov neopodstatnená. A hoci to miestami vyzerá ako ďalší trik so snahou zvýšiť napätie, v konečnom dôsledku to viackrát vypáli ako zbytočné naťahovanie. O dôležitých postavách sa nedozvedáme takmer nič. O okoloidúcich zase len toľko, že nech sú na ktoromkoľvek kontinente, spája ich veľká neznášanlivosť voči iným skupinám ľudí. Aj v tejto knižke sa teda stretávame s tematikou rasizmu či odsudzovania na základe sexuálnej orientácie. Avšak bez akéhokoľvek ďalšieho funkčného spracovania. Možno je to aj jazykom, v ktorom sa White uchyľuje často k ošúchaným klišé, ktoré ľahko zničia aj dobre mienenú prácu s textom či charaktermi.

Sám White v autorskej poznámke informuje, že vždy, keď si nevie rady, siahne po Stephenovi Kingovi. To evidentne urobil hneď na začiatku knižky, kde vložil Kingovo meno do úst hlavnej hrdinky, ako inak, knihomoľky samotárky, obľubujúcej horory a momentálne čítajúcej Cintorín zvieratiek. Motív autorov píšucich thrillery, zhodou okolností žáner rovnaký, aký píše sám White, je využitý vo viacerých prípadoch. Obzvlášť v prvej časti knižky. A to je tá horšia, ktorej jedinou napínavou časťou sú mená ako King či Flynnová.

Ak je čitateľ dostatočne zvedavý a ochotný vydržať ďalej bez toho, aby preskakoval strany, autor sa mu odvďačí. White je pôvodne scenárista, čo sa sčasti odráža aj v jeho beletristickej prvotine. Vďaka malým detailom prítomným v texte, navodzuje aj celkom živé filmové scény (obrazy), aj keď miestami prvoplánové. Minulosť a prítomnosť sa nielen začnú prepájať, klesne aj počet viet prítomných vo viacerých motivačných knižkách či weboch s otrepanými citátmi. A vývin udalostí, odvážime sa tvrdiť, naberie celkom iný spád.

Nezvestná s najväčšou pravdepodobnosťou nezaujme čitateľov so zvykom zatvárať knižku, ktorá si ich dejom nepripúta hneď od prvých strán. Ani tých, ktorí sú odvážni a zvládnu prvých sto. Na tých najodhodlanejších však napriek všetkým výhradám čaká príjemne plynúci príbeh a celkom dobrý filmový zážitok vhodný na jemné odreagovanie sa od týždňových povinností. Kto však naozaj obľubuje spomínaných autorov, prípadne kvalitné severské krimi, nech radšej úplne neporovnáva a vychutná si jedinečnosť debutu tohto austrálskeho scenáristu.