Marek Čabák
03.09.2021

Kniha o komikse, ktorú musíte čítať

Scott McCloud: Ako rozumieť komiksu

Preklad: Dana Petrigáčová, Peter Michalík

Bratislava: Monokel, 2021

Vydavateľstvo Monokel nás prekvapilo zaujímavou zahraničnou publikáciou, ktorú sme až donedávna mohli čítať akurát tak v češtine. Ako rozumieť komiksu Scotta McClouda si tak konečne môžeme užiť pekne po slovensky.

Scott McCloud je americký autor, komiksový scenárista a predovšetkým kresliar. Za svoju dlhú kariéru pracoval na komiksoch o Supermanovi, Abrahamovi Lincolnovi, na sci-fi sérii Zot! či grafickom románe The Sculptor, ktorý vyšiel v češtine pod názvom Sochař. Stál za zrodom Listiny práv kreatívca v snahe chrániť komiksových autorov a scenáristov pred vykorisťovaním zo strany veľkých korporácií. Založil 24-hodinovú komiksovú výzvu, do ktorej sa zapojilo mnoho velikánov svetového komiksu vrátane Neila Gaimana, Kevina Eastmana či Ricka Veitcha. Tento autor je však najznámejší predovšetkým pre svoju knihu Understanding Comics: The Invisible Art, ktorú si vďaka vydavateľstvu Monokel môžeme konečne prečítať v slovenčine.

Odborne o médiu komiks

Ako rozumieť komiksu: Neviditeľné umenie je kniha v hrubých doskách s prebalom graficky priamo inšpirovaným moderným zahraničným vydaním. Čo vás však zaujme najväčšmi, nie je obálka, ale predovšetkým forma, akou McCloud podáva túto, odvažujem sa tvrdiť, odbornú publikáciu o komikse. McCloud je totiž komiksový autor, predovšetkým však umelec a kresliar. Svoju knihu preto spracoval ako veľký komiks. Nejde iba o obrázky doplnené textom. Ide o plnohodnotný komiks, v ktorom sa autor s pomocou svojho kresleného avatara prihovára čitateľom priamo zo stránok a vysvetľuje všetko od histórie komiksu cez základy kreslenia, stavbu príbehu a stavbu stránky až po širšie zaradenie a definíciu komiksu ako média. Komiks nielen vymedzuje, ale ho aj analyzuje, porovnáva, ukazuje rôzne postupy a prístupy, vychádzajúce z historických aj geografických reálií, ktoré na jeho vývoj a vývin vplývali.

Tým, že sa McCloud rozhodol pre takúto formu, povýšil svoju prácu na novú úroveň. Sám komiks označuje za samostatné médium, nie žáner. Keď teda existujú filmy o filmoch, knihy o knihách a rozhlasové reportáže o rozhlase, je iba logické vytvoriť aj odborný komiks o komikse. Či už komiksy aktívne čítate, alebo ste len ich príležitostným recipientom, kniha Scotta McClouda vo vás prebudí nový rešpekt k tomuto vysoko špecifickému médiu. McCloud píše a kreslí pútavo a hoci prakticky neustále pracuje s témou odborným spôsobom, je to zábavné čítanie, od ktorého sa takmer nedá odtrhnúť.

Monokel – zručnosť a jemnosť

Kniha samotná je vo svete už známa. Jej dôležitosť pre komiksovú komunitu, popkultúru a milovníkov tohto druhu média je nepopierateľná. O to väčšmi treba oceniť snahy vydavateľstva Monokel, ktoré ju prinieslo aj na slovenský trh, navyše v kvalitnej tvrdej väzbe. Treba oceniť prácu prekladateľov Dany PetrigáčovejPetra Michalíka, ako aj lettering Kristíny Soboň. Kniha Ako rozumieť komiksu totiž využíva samu seba, komiksové médium, na ilustrovanie prakticky všetkých príkladov a vysvetlení. Preklad textov, lettering a miestami aj prispôsobenie lokálnemu čitateľovi si vyžadovalo zručnosť, jemnocit a opatrnosť, ktoré sa tu, odvažujem sa tvrdiť, dosiahli.

Scott McCloud o komikse napísal ešte ďalšie dve odborné knihy: Reinventing Comics: How Imagination and Technology Are Revolutionizing an Art Form v roku 2000 a Making Comics: Storytelling Secrets of Comics, Manga and Graphic Novels v roku 2006. Bolo by zaujímavé, keby sa Monokel časom pustil do prekladov a lokalizovania aj týchto kníh, keďže ide o tituly, ktoré doposiaľ nevyšli ani len v susednom Česku. Dohromady ide o publikácie, ktoré môžu obohatiť nielen bežného čitateľa, ale aj širšiu akademickú obec.

Túto knihu musíte čítať opakovanie

Zatiaľ si tak musíme vystačiť s prvým odborným komiksom Scotta McClouda. To však môže byť trochu problém. Pôvodná kniha vyšla ešte v roku 1993, teda pred takmer tridsiatimi rokmi. Svet sa odvtedy v mnohom zmenil a viaceré technologické transformácie sa týkajú aj samotného komiksu ako média. McCloud začiatkom deväťdesiatych rokov nemohol tušiť, ako veľmi sa zmení vnímanie komiksu širšou a užšou verejnosťou ani ako veľmi sa zmení komiks samotný, či už po formálnej, alebo technickej stránke a to z niektorých stránok trochu cítiť. Predpokladom a budúcnosti komiksu autor našťastie nevenuje príliš veľkú pozornosť a sám uvádza, že netuší, akým smerom sa komiks bude vyvíjať. Je však zaujímavé porovnávať vlastné vedomosti a pozorovania súčasného komiksu so všetkým, čo McCloud napísal a ukázal vo svojej knihe.

Neil Gaiman na obálke tvrdí: „Túto knihu musíte čítať.“ Ja by som k tomu ešte pridal slovo „opakovane“. Ako rozumieť komiksu je zaujímavá, zábavná, odborná a hodnotná publikácia, ktorá by nemala chýbať v poličke žiadneho milovníka komiksu, no rozhodne pozitívne prekvapí aj bežného aspoň trochu zvedavého čitateľa.