Ľubomír Jaško
10.12.2014

Kníhkupec - Mark Pryor

Preklad Alojz Keníž
Ikar 2014

Snaha napísať napínavý príbeh, v ktorom sa bude vhodne dopĺňať prítomnosť a minulosť, môže byť násilná. Už toľkí autori na tom pohoreli! Mark Pryor, novinár z Texasu, sa za svoj prvý detektívny román Kníhkupec hanbiť nemusí. Sám sa v záverečnom poďakovaní pochválil, že od svojej matky počul ten najväčší kompliment: „Číta sa to ako ozajstná kniha.“

Príbeh sa odohráva v súčasnom Paríži, ale má presahy do dávnejšej minulosti, kde musí zakotviť už len kvôli tomu, že dôležitou postavou je bukinista Max. Ide o jedného z majiteľov knižných stánkov na nábreží Seiny. Títo milovníci starých kníh patria neodmysliteľne k Parížu. Staré knihy – okrem toho, že sú vzácne pre bibliofilov – môžu prinášať aj problémy. Max je unesený za bieleho dňa. Jeho priateľ, šéf bezpečnosti na americkom veľvyslanectve Hugo Marston, sa len bezmocne prizerá. Istý si je iba tým, že sa začalo diať niečo vážne. Ako bývalý agent FBI tuší zločin. Jeho intuícia sa potvrdí. Max je nájdený mŕtvy. Postupne sa i ďalší bukinisti stávajú obeťami neznámych vrahov. Hugo sa snaží presvedčiť policajného komisára, aby neuveril teórii nešťastných náhod a pustil sa do vyšetrovania. Výraznú pomoc získava od svojho starého kamaráta Toma, agenta CIA. Odhalenia sú šokujúce a nebezpečné. V hre je drogová mafia, ale i starí kolaboranti s nacistickou okupačnou mocou počas druhej svetovej vojny. Už nejde iba o život bukinistov. Okrem odhalenia pravdy je dôležité prežiť...

Príbeh je atraktívny prostredím, v ktorom sa jeho hrdinovia pohybujú. Čitateľ priam cíti atmosféru kaviarničiek v menej známych uliciach, ktoré nezvyknú navštevovať turisti. Ocitá sa spolu s Hugom aj v honosných príbytkoch vyššej vrstvy. Samozrejme, najatraktívnejší je svet kníhkupcov, ktorí v lete i zime stoja pri Seine dúfajúc v dobrý obchod. Staré výtlačky sú nielen žiadaným artiklom na aukciách. Skrývajú zaujímavé tajomstvá, sú bránou do starých zabudnutých osudov.

Kníhkupec je kultivovane namiešanou zmesou dobrej detektívky a historizujúceho príbehu. Nemusí vždy ísť o Da Vinciho kód, aby bolo takéto čítanie príťažlivé. Každý, kto chce byť po prečítaní knihy aj poučený a múdrejší, bude spokojný. Zostáva dúfať, že Mark Pryor sa v krátkom čase predstaví ďalšou knihou.