30.05.2008

Knižné menu II.

Knižné menu II.

Milí knižní labužníci, prípadne literárni hladoši. Dnešné menu je ľahké, nadýchané, skrátka ide takmer výlučne o poéziu. Uviažte si podbradník s motívom Pegasa a môžeme začať. Dobrý čit!

Predkrm:

Jozef Bily: Ihly v kope múzy, Žilina, Knižné centrum 2007

Neľakajte sa, že na prvý pohľad je toho predjedla pomerne veľká kopa – 79 strán, a to beťár vydavateľ nezaradil do knihy obsah ani informáciu o autorovi. (Počíta asi s jeho všeobecnou popularitou.) Keď si zopárkrát načriete lyžicou, zistíte, že medzi literárnymi cereáliami a strúhankou (teda „prézlami“) len občas naďabíte na tučnejšie sústo. Ale keď budete medzi fejtónmi, aforizmami a viac či menej uletenými básničkami vyzobkávať, azda sem tam aj zamľaskáte.

Polievka:

Libuša Vikorová: Myšlienka na streche, Martin, Vyd. Matice slovenskej 2007

Skutočne poetický obed začnete pomerne diétnejšou polievkou z čajsi 31 básní z tretej zbierky mladej autorky (narodená roku 1982). Má najmä v úvode trocha archaickú chuť („Väznica holá / väznica tichá“), akoby vývar z Kraska a tretí vývar z konkretistov. Skôr však než v rozpakoch odložíte lyžicu, nájdete aj zo tri texty, ktoré Vydavateľstvo Matice slovenskej zachránia pred podozrením z ponúkania ohriatej vody. Nuž, kvalita, básnické zbierky nevynímajúc, je založená na kvalite použitých surovín. „Takto sa sype čas / vždy keď sa ochladí / rozvlnia sa zmysly...“ Dojete, teda skôr dočítate, napravíte si chuť a už sa tešíte na hlavný chod.

Hlavné jedlo:

Mária Moravčíková: Balené v nádeji, Leopoldov, VM-print 2007

Ďalšia poetka a hutné sústo. Kniha so všetkými atribútmi zbierky, ku ktorej sa vraciate. Autorke menežovala teta prvú zbierku k maturite a túto, v poradí druhú, k promóciám. „Rodinné darčekové vydania“ sú občas ošemetným počinom, ale v tomto prípade to neplatí. Napríklad autorkina definícia lásky („Krásna, nadzemsky voňavá, / stvorená pre noc, živená umením...“) zaručuje, že na tento chod budete spomínať. Kvalitné ilustrácie (už bohužiaľ nebohého) Milana Chvíľu, dobrá dramaturgia zbierky, už len pohárik skalického rubínu a môžete prejsť na dezert.

Dezert:

Marián Čím Kubica: Báseň bez všetkého, Bratislava, Vydavateľstvo F. R. & G. 2006

Aj do tretice ostaneme pri poézii. Tento dezert patrí na prvý i druhý pohľad medzi experimentálne básnické zbierky. Autor sa uvzato snaží očistiť slovo až na dreň významu. Tak ako napríklad skúšal nosnosť verša majster Šimonovič, tak aj Kubica ponúka variácie niekoľkých veršov, uberá, pridáva, variuje grafickú formu básne, používa kaligram. Nie je to dezert na jeden hlt. Musíte si ho poprevaľovať na jazyku a ani to nezaručuje, že vám bude chutiť. Ale ako spestrenie knižného menu má na našej scéne určite svoje miesto.

Vybral a uvaril: Maroš M. Bančej