Maroš M.
30.05.2008

Knižné menu IV.

Knižné menu IV.

Vážení hostia, konzumenti i fajnšmekri! Nikde nie je napísané, že náš jedálny lístok musí byť nastavený len a len na dospelých čitateľov. Sem tam síce ponúkneme aj voľačo pre naše detváky, ale dnes sme im pripravili malú hostinu. Vlastne aj vám, veď kto sa stará o nastupujúcu čitateľskú elitu, ak nie vy, čitatelia Knižnej revue!

Predjedlo:

Milan Závodný: Opice neveria, že pochádzajú z človeka, Bratislava, EKO-Konzult 2007

Začneme prudko ekologickým záhryzkom, v ktorom autor patrične štipľavo (čistá nestriekaná eko paprika) rozoberá na drobné súčasnú ľudskú spoločnosť. A nenechá na nej nitku suchú, pričom sa snaží byť taký prístupný (až polopatistický), že eko  zodpovední rodičia môžu niektoré pasáže čítať ratolestiam večer pri sviečke. To ani nie tak kvôli romantike, ale aby sa šetrila vzácna energia. Niektoré myšlienky však nášmu dorastu určite nebudú na škodu: „Druhým najväčším zločinom človeka voči sebe samému je lenivosť myslieť.

Polievka:

Carola von Kesselová: Čarodejnice z jazdeckej školy (Boj o hlavnú úlohu), Bratislava, Vydavateľstvo Fragment 2007

Polievočka v dnešnom menu je síce rozprávková, ale, bohužiaľ, taká diétnejšia, ba dalo by sa povedať, že priamo instantná. Autorka pomiešala čarodejnícke ingrediencie na spôsob Harryho Pottera s dievčenským príbehom, pridala jazdenie na koníkoch a „babské prieky“, no a výsledkom je umelým sladidlom dochutená rozprávočka (že vraj) pre slečny na prahu puberty.

Hlavné jedlo:

Jozef Marec: Poďme sa báť, Žilina, Artis Omnis 2006

Po tak trochu syntetickej polievke čaká vás a najmä vaše detváky skutočne hutné a chutné sústo. Jozef Marec vás poteší priehrštím rozprávok ba povestí z Kysúc a to tak šarmantne vyrozprávaných, že aj dospelí si pochutia na triedení a špecifikácii tamojších strašidiel a mátoh, no a detváky kvôli zimomriavkam ani nohu spod periny nevystrčia. Mimoriadny cit pre jazyk vrátane nárečových prvkov, vygradované neošúchané príbehy, tajomstvo, ale aj poučenie. Najlepšie je túto pochúťku zapiť čerstvým mliekom, prípadne zakysankou.

Dezert:

Katarína Mikolášová: Frčka Huláková z Vyšných Krkahájov, Bratislava, Vydavateľstvo Alexandra 2006

No a na záver dnešného menu chutná bodka od autorky, ktorá sa už na jedálnom lístku objavila, ale dlhá štreka medzi Žilinou a Prešporkom bráni, aby sa viac dostala do povedomia ochutnávačov kníh. Jej skrz naskrz moderný príbeh pre deti je riadne dosolený paródiou, pozvŕta sa po záhrade medzi sliepkami rovnako dobre ako v hypermarkete, ba detváky sa dočkajú aj svojského pohľadu na (ako ináč – náš) šoubiznis. Aj tu sa nešetrí nárečovými slovami (autorka poctivo uvádza vysvetlivky) a pokiaľ by ste chceli tento groteskný pohľad na tunajšiu malomeštiačku exportovať známym do zahraničia, jeden z príbehov je aj v angličtine. Zaujímavý počin i čitateľská bodka za dnešnou hostinou.

Vybral a uvaril: Maroš M. Bančej