18.02.2015

Kocúr Findus - Sven Nordqvist

Odporúčanie na prebaloch detskej literatúry určujúce vekové rozpätie čitateľa od 3 do 99 rokov môže indikovať nedomyslený autorský zámer alebo ignorovanie adresáta, pre ktorého je text určený. V prípade knihy Kocúr Findus s podtitulom Hurhaj v záhrade (Perfekt 2014, preklad Rastislav Mátej) to neplatí. Švédsky autor a ilustrátor kníh s pedagogickými skúsenosťami Sven Nordqvist si postavičkou svojrázneho zelenookého kocúra získa naozaj každého. V sérii veselých príbehov robí spoločnosť pánovi Petsonovi, tak trochu alter egu autora, ktorého vizuálnu podobnosť v ilustráciách nemožno prehliadnuť. Animálny hrdina je vďaka naivnému pohľadu na svet zdrojom láskavého humoru. S Findusovým videním skutočnosti a svojráznym riešením prekážok sa stotožní každé dieťa. Hurhaj v záhrade nás pozýva na jarou voňajúci pozemok, kde nastal čas na sadenie zeleniny. Jednoducho plynúce, nekomplikované rozprávanie je vďaka úsmevným dialógom hlavných hrdinov dynamické, naplnené vzájomným porozumením najmä zo strany pána Petsona v role trpezlivého a empatického dospeláka.

Aktérom príbehu sa sadenie poriadne skomplikuje, na čo ich vždy upozorní akýsi hurhaj. Najprv sú to drzé sliepky, potom prasa a do tretice kravy patriace susedovi, ktoré celú prácu usilovnej dvojice privedú navnivoč. Napohľad zúfalú situáciu hrdinovia vždy umne vyriešia, niekedy zapoja dávku odvahy, inokedy trochu vynaliezavosti. A i keď v rozprávkach je väčšinou zlo potrestané, tu vinníkov starý pán netrestá. Optimizmom sršiaca kniha ponúka dobrodružstvo každodenných starostí. Pôžitok z čítania je znásobený veselými ilustráciami autora plnými pohybu a vtipných detailov vyžarujúcimi množstvo pozitívnej energie. A tak sa môže stať, že nielen detský čitateľ, ale i ten dospelý sa do šibalského kocúrika v zelených nohaviciach na traky a zelenej čiapočke zaľúbi na prvý pohľad.