Kocúrov – Vlado Janček

Vlado Janček: Kocúrov, Levice, Koloman Kertész Bagala 2009

Vlado Janček debutoval zbierkou humorných veršíkov Motýľov v roku 1999, ktorá sa dočkala už v priebehu pár rokov niekoľkých ďalších vydaní. Aj vo svojej druhej knižke Kocúrov robí dobré meno kaskadérskej disciplíne v poézii – slovnej hre, ktorú pestuje na vrcholovej úrovni takých majstrov, ako Štefan Moravčík či v poézii pre deti Miroslav Válek: „Prvá výstraha // Dnes niekto tajne / balí malíček. / Zajtra ti príde malý balíček.“ Jančekove básničky – aforizmy vďaka kombinácii vtipu, stručnosti, ľahkosti (knižka má 56 strán a 69 gramov) a aktuálnosti majú potenciál resuscitovať čítanie ako také.

Mimoriadne vydarené je aj výtvarné riešenie knižky, ilustrácie Kristíny KČČ Andrejčákovej, podobne ako Jančekove texty, knižku naoko posúvajú do detskej literatúry. Ale prečo by malo byť milé a vtipné dospelým odopierané? Kocúrov takmer manifestačne pomáha emancipovať utláčaného dospelého čitateľa z klietky jeho definície, aby napokon neskončil ako jedna z postavičiek knižky: Bank’s not dead // V banke je klietka hanby / v klietke je klientka banky.“

Do niektorých dlhších textov knižky preniká Jančekovo nadanie autorskej básnickej improvizácie (je častým a úspešným účastníkom čítačiek a performácií, napr. Slam poetry, Imroliga, Improkvas): „Tak už sa to chodí // Celou cestou do lesa / strašne dobre išlo sa. / Celou cestou z lesa / strašne išlo zle sa. // Keď je jedným dobre, / iní majú smolu: / horár ide hore, / dolár ide dolu.“ Jančekove texty sú prístupné i tej najnepripravenejšej čitateľskej básnickej improvizácii.

Ivana Hostová