Veronika Cosculluela
31.01.2014

Koľko váži Matilda - Jiří Holub

Preklad Marta Hlušíková
Perfekt 2013

V českom origináli vyšla „kniha pre deti od 8 do 99 rokovKoľko váži Matilda už v roku 2009. Jej autorom je pomerne mladý spisovateľ Jiří Holub. Po tom, ako u malých čitateľov uspel s Matildou, sa pustil do ďalšieho príbehu pre deti – Jak se zbavit mstivý Soni. Vydavateľstvo Perfekt pripravuje jeho slovenské vydanie pod názvom Ako zničiť drzú Soňu. Oba tituly sú určené deťom mladšieho školského veku.

Malý Karol a jeho najlepšia kamarátka Hermína sa snažia nájsť rafinované spôsoby, ako zistiť, koľko váži Matilda. To je ich spolužiačka robustných tvarov, jedna z tých, ktorých sa bojí nejeden žiak. Dej rozpráva Karol a treba povedať, že s jazykom žiaka prvého stupňa si Holub poradil na jednotku. Karčiho si hneď obľúbite, aj preto, že jeho myslenie je také „srandovné“ a rečové barličky také chytľavé. Kto by napríklad nevedel, čo Karolovo priezvisko Otruba znamená, nájde odpoveď hneď na prvej strane: „vraj to znamená nejaký zvyšok niečoho, čo sa sype kravám“.

Karol nie je obyčajný malý Čech. Jeho otec bol Kubánec a Karol, alebo Carlos, ako sa vraj volal predtým, než bol „adaptovaný“, po ňom zdedil tmavú pokožku. Aj keď je česká (a slovenská) spoločnosť možno otvorenejšia voči cudzincom než pred pár rokmi, stále nie je celkom bežné, aby mali naše deti spolužiaka černocha, navyše z detského domova. A možno práve preto, že autor knihy je cestovateľ a vidí, že na probléme stereotypov v spoločnosti by sa u našich

susedov ešte dalo popracovať, rozhodol sa priradiť Karolovi takýto pôvod. Ak sa deti stretnú s odlišnosťami v skoršom veku, nebude im neskôr Karči z Kuby pripadať ako niekto úplne cudzí. Navyše sa s ním môžu malí čitatelia ľahko stotožniť, keďže svoj príbeh podáva v prvej osobe. Humor, slovné hračky a hrdinský príbeh sú zárukou úspechu u detí, navyše v prípade Holubovej knihy sú výborne zvládnuté.

Hermína a Karol sú typickí malí výmyselníci, ktorí objavujú svet. Každý deň sa musia vysporiadať s  nejakým detským problémom, ktorý sa v tom čase zdá byť pre nich celým svetom. S menšími záhadami si poradia a odpovede nájdu rýchlo. Najväčším tajomstvom však pre nich zostáva, koľko váži Matilda. Ako prísť na číslo, ktoré sa jej zobrazí na váhe, keď sa na ňu postaví u lekára? Keďže Matilda nie je najprívetivejšia (a navyše Karol s ňou zažije jednu veľmi ošemetnú situáciu), nemôžu sa jej to jednoducho opýtať, to by bolo trápne! Nezbedníci si musia nájsť spôsob, ako to zistiť inak. Podarí sa im to nakoniec?