Vladimír Radosa
15.02.2007

Koniec stávok - Dick Francis

Dick Francis: Koniec stávok

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2006

Preklad Mária Kočanová

Vydanie neautorizovaného životopisu Dicka Francisa Dick Francis: Racing Life vyvolalo roku 1999 veľký ohlas a podnietilo množstvo dohadov. Najmä preto, že za skutočného autora jeho kníh bola označená jeho manželka Mary. Tá v roku 2000 opustila tento svet a Dick Francis odvtedy novú knihu nevydal, akoby rezignoval na možnosť vyvrátiť tieto špekulácie. Až do septembra 2006, keď sa objavila jeho novinka Koniec stávok. Hneď na začiatok môžeme smelo dodať, že ak mu manželka Mary v šuflíku nezanechala niečo „do zásoby“, je táto detektívka „comebackom“ ako sa patrí.

Sid Halley je v dostihovom svete dobre známy pojem. Jeho úspešnú džokejskú kariéru predčasne ukončí pád, ktorý ho pripraví o ruku. Stáva sa z neho uznávaný špecialista na bezpečnosť a súkromný detektív pôsobiaci v oblasti dostihov. Tentoraz majú o jeho služby záujem viacerí zákazníci – majiteľ dostihových koní chce zistiť príčinu ich kolísavých výkonov a vládny zamestnanec ho požiada preveriť pozadie a legálnosť internetových stávok. Navyše ho vyhľadá otec džokeja, ktorého počas dostihov objavia s tromi guľkami v srdci, a požiada ho dolapiť vraha. Sid sa púšťa do pátrania a zisťuje, že všetky tri prípady spolu nejako súvisia. Medzitým však upúta pozornosť vraha, ktorý mu, poznajúc jeho buldočiu vytrvalosť, posiela výstrahu. Po nej nasleduje zákerný útok na Sidovu priateľku Marinu. Štekliť kobru bosou nohou sa však nevypláca a odpoveď jednorukého detektíva na seba nenechá dlho čakať. Oporou je mu bývalý svokor Charles, milovník škótskej whisky a bývalá manželka Jenny, ku ktorej po dlhom čase opäť nachádza cestu. Dramatický záver knihy nedovolí čitateľovi odpútať sa od nej ani na okamih, tak ako sme u tohto britského predstaviteľa detektívneho žánru zvyknutí.

Dick Francis je u nás jedným z najobľúbenejších autorov detektívok (Slovensko navštívil roku 1995 a 2001). Je málo pravdepodobné, že by si niekto z jeho fanúšikov nechal ujsť najnovšiu knižku. Vzrušujúca atmosféra padokov, erdžanie spotených koní, šampanské a elegantné dámske klobúky, rev bookmakerov a fanatický lesk v očiach tipujúcich - to všetko je v knihách Dicka Francisa. K tomu majstrovský štýl rozprávania, vynikajúca zápletka spolu s bonusom v podobe Sida Halleyho v hlavnej úlohe – a dokonalá detektívka je na svete. Na 87-ročného pána skvelý výkon, klobúk dolu, pán Francis.

Vladimír Radosa

Vladimír Radosa