Adriana Parižeková
12.12.2016

Kráľ s gitarou – Ján Navrátil

Regent 2015

Hoci tradičné slovenské ľudové rozprávky popisujúce kráľov, princov i bosorky budú mať vždy u detského percipienta svoje neodmysliteľné miesto, na popredné priečky sa začínajú prebojovávať i novodobé príbehy s modernou technológiou. Publikácia Jána Navrátila Kráľ s gitarou v sebe spája všetky benefity, ktoré mal i (a stále majú) klasické rozprávky, avšak autor ich dopĺňa o nové moderné reálcie, ktorými sa pribl ižuje k životu súčasného detského čitateľa.

Jednotlivé rozprávky v zbierke v sebe implikujú tradičné i moderné prvky. V Svetovládnych blchách kráľ Miroslav bojuje o ruku princeznej Zlatice na olympijských hrách v hode diskom; v príbehu Prečo išlo vajce na vandrovku putuje vajce so svojimi spoločníkmi cez Liverpool, Buenos Aires, Mexiko i Šamorín; v Kameni mudrcov sa dvaja starší bratia pokúsia urobiť reportáž z predpokladanej neúspešnej výpravy svojho najmladšieho brata prezývaného Popolvár a v Čertových dukátoch si sedl iačka Žofia chce kúpiť čistokrvného psa s rodokmeňom a Pavlovi bratia radia kráľovi, že ak chce zbohatnúť, má dať do obehu žreby.  Nové zážitky tradičných rozprávkových hrdinov sú komentované ironicky znejúcim rozprávačom, ktorý sa vysmieva z neduhov svojich postáv, drží im palce pri prekonávaní ťažkých skúšok, a to všetko okoreňuje mládežníckym slangom, ktorým sa približuje detskému čitateľovi.

Rozprávky však nereprezentujú len pútavý smiešno-seriózny príbeh, ktorý zaujme a udiví dušu mladého čitateľa, ale sú v nich zakódované i prehrešky súčasnej spoločnosti a detí i triky, ako sa ich efektívne zbaviť či strániť. Príkladom je kráľ Miroslav, uvedomujúci si, že ak chce niečo vo svojom kráľovstve dosiahnuť, musí spraviť zo zákazu rozkaz. V Talentoch manželka napomína manžela, aby pred dieťaťom nepil alkohol, pretože mu dáva zlý príklad už od malička. Starká troch zhavranených bratov hreší svojho syna, keď mláti jej vnúčatá, pretože on bol kedysi taký istý a k rozumu aj tak prídu, až keď budú na vlastných krídlach. Netradičným príkladom je i kráľovič Metod študujúci z kníh, ktoré sú zdrojom múdrosti, a v neposlednom rade Popolvár, ktorý pri dohadovaní sa so Železníkom, kto z nich je za mrežami, konštatuje, že „v krajine, kde ľudí oddeľujú od seba mreže, je každý väzeň, vladár aj obeť“.

Zbierka Jána Navrátila v sebe nesie krásu tradičných ľudových rozprávok, pozitívne hodnoty dospelých, ale i čaro moderného sveta, ktoré človeka môže zlákať na nečestné chodníčky, no len duša zdravá, vychovaná v správnych hodnotách sa im dokáže brániť.Zbierka je preto príručkou dobrého správania pre deti i dospelých doplnená oázami zdravého smiechu.