29.12.2006

Kráľovná juhu - Arturo Pérez-Reverte

Reverte

Arturo Pérez-Reverte: Kráľovná juhu

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2006

Preklad Martina Slezáková

Zvonenie telefónu v byte mladučkej a bezstarostnej Mexičanky Terezy premení jej život na trosky. Hlas na druhej strane linky je poslom zlých správ - jej priateľ, pilot pašujúci drogy, je mŕtvy a podľa miestnych zvyklostí by ho mala nasledovať. Najatým zabijakom ujde len o vlások a začína nový život v španielskej Melille. Cestu jej skríži ďalší osudový muž, zhodou náhod tiež pašerák,  a ona sa rozhodne tiež zapojiť do tohto biznisu. Tabak, hašiš a marihuana sú výnosné komodity, no riziko je pri nich oveľa vyššie, ako keď predávate kozmodisky alebo marcipánové srdcia. Po krachu jednej z veľkých akcií sa Terezin partner ocitne v pašeráckom nebi a ona za mrežami. Po vypršaní trestu zakladá spolu s bývalou spoluväzenkyňou pašerácku spoločnosť a všetku energiu venuje sebazdokonaľovaniu a zveľaďovaniu  spoločného impéria. Spolupracuje s ruskou mafiou, veselo korumpuje colníkov, policajtov a miestnych politikov a zapĺňa spoločenské rubriky miestnych periodík. No a keď ide do tuhého, neváha zabezpečiť, aby „...ku pár klobúkom začali chýbať hlavy“.

Názov Kráľovná juhu môže v niekom asociovať legendárnu knihu Odviate vetrom Margaret Mitchellovej. A Tereza Mendezová, hlavná hrdinka Kráľovnej juhu, má dokonca so Scarlett O´Harovou mnoho spoločného. Je to predovšetkým nezlomná vôľa a odvaha vzoprieť sa osudu, ktorý sa s oboma ženami vonkoncom nemazná. Tým sa však ich podoba končí. Tereza Mendezová je ženou novej éry. Emancipovaná, cieľavedomá, bezohľadná a schopná prispôsobiť sa akýmkoľvek podmienkam. Prežila si svoje peklo – od neveselého detstva v chudobnej mexickej štvrti cez tragický vzťah s ľahkovážnym pilotom až po pobyt v španielskom väzení. Ani post nekorunovanej kráľovnej drogového biznisu jej neprinesie vytúžené šťastie. Pod zovňajškom silnej ženy sa ukrýva citlivé vnútro, je plná komplexov a aj v časoch úspechu a blahobytu nad ňou visí tieň pochybnosti. Pochybnosti o šťastí, o zmysle života a existencii samotnej. Možno sú kľúčom k pochopeniu slová skorumpovaného advokáta, ktorými neskôr Terezu charakterizuje: „Šťastie niektorých ľudí je založené na nešťastí, ktoré ich postihlo.“

Artura Péreza-Reverte náš čitateľ pozná z úspešných románov plných tajomstiev a mystiky - Dumasov klub, Flámsky obraz alebo Templárova posledná výprava. Po predošlých dielach dramaticky zvrtol v Kráľovnej juhu kormidlo smerom k polodokumentárnemu štýlu a aj v ňom sa zjavne cíti ako doma. majstrovský rozprávač  sa neopiera o otrepané postupy. To, čím si čitateľa okamžite získa, je vierohodnosť. Veríte jemu, jeho postavám hovoriacim jazykom ulice, ich bolesti, strachu i pochybnostiam. Pérez-Reverte je príjemný ako podvečerný vánok, ktorému s rozkošou nastavíte tvár na piesočnej pláží a jemne sa pri tom pohojdávate v bokoch v ľahkom rytme jeho rozprávania. A ktovie, možno k vám odniekiaľ z miestneho mexického baru doľahne corrido, krutá pieseň miestnej kapely ospevujúca život alebo smrť niektorej mafiánskej legendy.

Vladimír Radosa