Daniela Kurucová
27.04.2011

Krásna pacientka - Sveva Casati Modignaniová

Strhujúca rodinná sága alebo typický román pre ženy? V prípade Krásnej pacientky sa spája oboje. Román začína in media res, vyšetrovaním lúpeže na tvári miesta. Obeťou sa stala istá Irene Corderová. Až po niekoľkých stranách sa čitateľ dostane k samému príbehu tejto krásnej, tajomnej a nezávislej ženy, ktorý je popretkávaný mnohými, aj temnými rodinnými tajomstvami. Najmä, ale nielen, milovníčky romantických príbehov si prídu pri tejto knihe na svoje, pretože i keď je tu množstvo dejových línií, v podstate ide stále o lásku. Autorka prináša ľúbostné peripetie nielen krásnej pacientky – Irene, ktorá po lúpežnom napadnutí v kostole stratila pamäť, ale aj jej mamy a starej mamy. Na pozadí krátkeho časového rozmedzia len 13 dní, toľko trvá hrdinkina liečba, čitateľ pomocou retrospektívy dokonale spozná rodinu Corderovcov a popri nej aj osud dvoch mužov, ktorých život sa spája s Irene. Dielo nesie znaky svojej doby, postmoderny, pretože časová následnosť je tu absolútne narúšaná. Kapitoly nie sú presne definované, jednotlivé časti však bližšie špecifikuje dátum alebo slovný opis. Pri tom všetkom však román ostáva ľahko čitateľný, najmä vďaka autorkiným vynikajúcim naratívnym schopnostiam. Oceniť treba aj autorkinu veľmi dobrú orientáciu v práci psychológov a policajtov, ako aj vynikajúci opis života v päťdesiatych a šesťdesiatych rokoch 20. storočia, zásluhou čoho dielo pôsobí hodnoverne a čitateľ sa ľahko dostane do deja. No a napokon aj záver sa nesie v duchu našej postmodernej doby, pretože je sčasti odkázaný na čitateľovu predstavivosť.