Mara Stanková
05.03.2015

Kronika emigrantky - Ľuba Haviarová-Ružičková

Kniha Kronika emigrantky (Vydavateľstvo Matice slovenskej 2014) rozpráva životný príbeh Ľuby Haviarovej-Ružičkovej, ktorá v roku 1968, mesiac a pol pred augustovými udalosťami, spolu s manželom a malým synom odišla zo Slovenska, z Bratislavy, z rodného domu. Autorkino spomínanie nie je žiadnou hrou na city ani presviedčaním o vlastnej pravde. Ide skôr o úprimnú spoveď ženy, ktorá síce chcela emigrovať, ale nikdy sa tak úplne nedokázala vyrovnať s tým, čo všetko emigrácia so sebou priniesla. Nielen jej, ale aj jej príbuzným, ktorí ostali na Slovensku.

Autorka vyštudovala slovenčinu a francúzštinu a je to z jej písania cítiť. Po niekoľkých stránkach si však prestanete uvedomovať neštandardný slovosled či slovnú zásobu. Práve naopak, táto vlastnosť dodáva textu autentickosť. Emócie sú v ňom prebité faktami a udalosťami bez zbytočných prikrášlení či naťahovačiek. Kniha je rozdelená do kratších kapitol a to, že sa autorka na niektorých miestach opakuje, jej čitatelia určite odpustia.

Ľuba Haviarová-Ružičková prináša svedectvo o tom, ako žilo dievča z bratislavskej vyššej vrstvy, ktoré sa na svojich cestách dostalo až do mesta Taylor v Texase, kde si založilo vlastnú cestovnú kanceláriu. Svoj životný príbeh ponúka ako na dlani, bez zbytočného moralizovania rozpráva, akými trápeniami si prešla, než sa stala úspešnou v cestovnom ruchu, a ako žije teraz, po tom, čo stratila milovaného manžela. Jej spomienky majú hlboký ľudský rozmer, nezamýšľa sa len nad vlastnými pocitmi, hodnotí aj spoločenskú situáciu. Jej osud je na jednej strane demonštráciou pomerov v ČSSR, na druhej strane potvrdením amerického sna. Nielen ona, ale i jej muž a mnohí známi ho zažili na vlastnej koži. Ani americký spôsob života však neprijíma úplne nekriticky.

Memoáre Ľuby Haviarovej-Ružičkovej prinášajú svedectvo o živote ženy, ktorá verila vo vlastné schopnosti a vďaka tomu sa dokázala popasovať aj s nepriazňami osudu, a preto jej pozoruhodný príbeh môže mať pre čitateľa i motivačnú funkciu. Najväčší prínos knihy však spočíva najmä v dokumentárnej presnosti, s akou autorka zachytáva všetky úskalia neľahkej doby, či už v Československu, alebo v USA. Kniha v anglickom jazyku vyšla aj v Spojených štátoch.