13.04.2010

Krotenie klaunov - Berco Trnavec - Satirická exkurzia

Satirická exkurzia

Satirická exkurzia

Berco Trnavec: Krotenie klaunov, Bratislava, Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov 2009

Piata kniha Berca Trnavca, majstra absurdných groteskných príbehov, neočakávaných zvratov a prekvapivých vyústení, obsahuje výhradne humoristicko-satirické poviedky, čo je preňho najpôvodnejší a azda najmilší žáner. Trnavec sa v nej koncentruje na klaunovskú tému v priamom cirkusovom význame, ale aj metaforicky, teda v rozličných sférach skarnevalizovaného života. Téma klaunov a cirkusu je jeho dlhodobá záujmová oblasť i satirická strelnica, nuž preto v knižke nachádzame staršie humoresky aj zo súčasnosti, anekdoticky kratučké, ale aj poviedky v takom rozsahu, aký si nevyhnutne vyžaduje reťaziaci sa príbeh. Autor pôsobí ako bezprostredný sarkastický pozorovateľ a komentátor. Titulná poviedka Krotenie klaunov, založená na výbornom nápade, je odzrkadlením totalitnej drezúry-cenzúry a zákazov pre humoristov a najmä satirikov. Zároveň je aj superabsurditou siahajúcou až do dnešnej plurality, keď takíto klauni konzumnej a bulvárnej spoločnosti sú dnešní zabávači.

V zbierke sa čitatelia zoznámia so zaujímavými Zvukovými buffonádami. Berco Trnavec nám ukazuje i dokazuje, že buffonády vytvorené iba zo zvukov, umne a s nápadom zreťazených aj vypointovaných, môžu krásne nahradiť slovné vyjadrenia a byť plnohodnotnými zvukovými humoreskami. Je to jeho originálny nápad, ktorý uviedol do života vo svojej redaktorskej relácii Kaleidofón v roku 1976. Aj túto zbierku, rovnako ako štyri predchádzajúce jeho knižky, sprevádza obrázkami karikaturista Bobo Pernecký. Významnou časťou knižky je aj rozsiahla fraška v próze nazvaná Tri svadby v Lochu de lux. Autor v nej vytvára paródiu demokracie, ktorá sa za ňu len vydáva. Satirickým autokarom cestuje v knihe Krotenie klaunov pri hľadaní pravdy oboma poslednými spoločensko-ekonomickými systémami, prednovembrovým i ponovembrovým, a pozýva nás, čitateľov, na spoločnú satirickú exkurziu po týchto panoptikách. Naostatok sa žiada spýtať: A kde je vlastne pravda? Nuž tá je v slobodnom pohľade humoristu!

Milan Kenda