Lýdia Čelková
30.07.2019

Krvavá dráma v Mayerlingu

Úspešní autori historických prozaických diel Greg King Penny Wilsonová sa v knihe Súmrak monarchie tentoraz sústredili na dynastiu Habsburgovcov koncom 19. storočia. V preklade Kataríny Juskovej sa dostal k čitateľom ich pokus o rekonštrukciu krvavej tragédie v poľovníckom zámku v Mayerlingu v januári 1889, kde zahynul korunný princ Rudolf a jeho milenka Mary Vetserová. Hoci od tejto udalosti uplynulo už vyše sto rokov, autori sa usilovali vyvrátiť rozličné fámy, dohady, konšpiračné teórie, očistiť túto populárnu tému od romantických nánosov a viaceré záhady i zaručené tajomstvá objasniť na základe výsledkov dôsledného bádania vo viedenských archívoch, čo potvrdzuje aj bohatý poznámkový aparát.

G. King a P. Wilsonová sa nezamerali sa iba na ústredné postavy tragédie, ale predstavili vládnucich Habsburgovcov, ich príbuzných, dvoranov, rodinu Vestserovcov a podíobne. Zoznamujú čitateľa s Viedňou ako mestom „palácov, presladených zákuskov, kávy so šľahačkou, šviháckych dôstojníkov a valčíkov“. Ukázali ju ako veľkomesto na hranici medzi Východom a Západom, ktoré bolo mestom „skladateľa G. Mahlera, architekta O.Wagnera, maliara G. Klimta i psychológa S. Freuda“. Charakterizovali aj tri základné cnosti a potešenia Viedenčanov „jedlo, pitie a zábava“.

Zaužívané predstavy o neomylnom a nedotknuteľnom cisárskom dvore v Hofburgu v mnohom poopravili a napr. z manželky cisára Františka I., populárnej a zidealizovanej Alžbety známej ako Sisi „strhli“ aureolu pôvabnej, milej, múdrej a nepochopenej cisárovnej. Ukázali tvár panovačnej osoby zameranej len a len na seba, svoju krásu bez citového vzťahu k deťom či povinnostiam cisárovnej. Dedič trónu Rudolf vyrastal bez jej láskavého pohladenia, povzbudenia. Prešiel tvrdou a prísnou výchovou, ktorá prispela k jeho citovej labilite, nestálosti a neskôr k depresiám. V živote mladého korunného princa zohrala v mnohom genetika, výskyt fyziologických a duševných ochorení. Autori venujú pozornosť nielen jeho osobnému životu, manželstvu so Štefániou, ale aj mnohým priateľstvám, nespočetným milenkám, drogám, sklamaniam, neraz neuváženým politickým krokom. Rudolf bol presvedčený, že „nové časy si vyžadujú nové pohľady a tí, čo podporujú spiatočníctvo, sú najnebezpečnejší nepriatelia... Svoje zohrala vzbura proti otcovmu staromódnemu cisárskemu dvoru a skostnatenému konzervativizmu. Zmeny boli nevyhnutné, ale mali sa uskutočniť v doterajšom rámci monarchie“. Hoci Rudolf presadzoval „liberálne názory, veril, že Boh si zvolil ako vládcov Habsburgovcov“.

Autori knihy neváhajú odkývať rodinné tajomstvá domu Habsburgovcov, incestné vzťahy, vydierania. Z Rudolfových mileniek si najviac pozornosti „vyslúžila“ druhá hlavná postava knihy – mladá naivka Mary Vetserová, ktorá sa držala princa podľa dobových správ „ako kliešť“. No osudná noc v Mayerlingu znamenala pre ňu smrť. V liste napísala: „Dnes sa mi konečne priznal, že nemôžem byť jeho, dal čestné slovo otcovi, že sa so mnou rozíde. Je po všetkom! Kráčam v ústrety smrti pokojná a vyrovnaná“.

Zúfalý čin za zatvorenými dverami v zámockej spálni vo Viedenskom lese ponúkal viaceré výklady, ktoré sa šírili vďaka personálu i príbuzných. Čo bude pre rodinu prijateľnejšie – vražda, samovražda, choroba, politický motív... Kto je vlastne vinný? Kto je za to zodpovedný? Aké vysvetlenie bude najvhodnejšie pre verejnosť, cirkevné kruhy, aby príliš neutrpela prestíž cisárstva? Ľútosť a smútok nad stratou korunného princa bola až na druhom mieste. „Rudolfov posledný čin Františka Jozefa vydesil a ponížil.“ Snaha očistiť princovu pamiatku a zabezpečiť mu riadny pohreb viedlo vtedy k tomu, že mnohé z faktov zámerne zahmlievali a navyše ani „nánosy“ zaručených informácií neprispeli k presnému objasneniu.

Kniha ďalej sleduje aj osudy a kroky Rudolfových blízkych po tragédii. Na rozlúštenie záhady v Mayerlingu autori ponúkajú čitateľom na zváženie viacero teórií, nakoľko uplynulé desaťročia drámu vo Viedenskom lese premenili na romantickú tragédiu nepochopených milencov stíhaných neprajným osudom.

Súmrak monarchie nie je síce optimistické čítanie, ale v každom prípade poučné. Milovníci cisárskych dejín, ale aj škandálov či romancí určite siahnu po tejto najvzrušujúcejšej záhade z konca éry dynastie Habsburgovcov a cisárstva.