Bratislava, Marenčin PT 2011
Netušil som, že raz budem písať recenziu o fejtónoch Milana Markoviča. Veď iba do tejto knižky začlenil 167 „poldruhaflekových“ fejtónových stĺpčekov. Žiaľ, o ich pôvode nás autor informuje priveľmi stroho: Výber fejtónov v slovenskej a českej tlači z rokov 2007 – 2010. Táto informácia naozaj nestačí, neviem KEDY a KDE bol tenktorý fejtón uverejnený, či v tlači slovenskej alebo českej, lebo záujmy či „objednávky“ printových médií sú rozdielne. O to viac, že fejtóny sú zväčša kritické, satiricky pertraktujú a glosujú aktuálne problémy.
V prvej kapitole si autor spomína na prázdniny u starej mamy v Prešove, na detstvo pod starou hruškou pred domom v Bratislave. Nejde o pohľady sentimentálne, obligátne, naostatok, píše ich graduovaný pedagóg a novinár, kantor i redaktor Učiteľských novín, scenárista, herec, moderátor, hudobník, no najmä humorista s intelektuálnym nadhľadom na prítomné dni. Píše: „Moja mamina vyjde z domu a do očí jej udrie veľké Polus Center. Deväťdesiat rokov prežila v Bratislave, no teraz vraví: Ja sa tu už necítim doma. Nie si sama, mama.“ Zo „školského“ fejtónu sa zas dozvedáme, že istotu pravidelných prázdnin dala školákom Mária Terézia. Zrejme čosi tušila, predvídala, lebo aj autor zistil, že najlepšie školské systémy (pokiaľ ide o úspešnosť absolventov) sú v tých krajinách, kde deti trávia najmenej času v škole: Fínsko, Nórsko, Dánsko, Švédsko, Južná Kórea...
Autorov diapazón záujmov je neobyčajne široký. Prekvapuje dôvernou znalosťou športu, zdravotníctva, prostej a vlastnej turistiky, resp. nákladného cestovania po šírom svete. Jeho parketou je však domovina a v nej preamerikazované trendy v hypermarketoch a v audiovizuálnych médiách. Práve v nich objavil socialistické heslo: Za masovosť – za rekordy! Šéfovia si ho bránia a tvrdia, že nie je dôležitá kvalita programu, ale sledovanosť. Tá znamená reklamu, reklama zisk, a zisk nám zaručí nákup ďalších gýčov.
A čo politika, parlament? Usilovne pracujeme pre blaho vlasti... i svoje. Markovič sa vysmieva klientelizmu, ošúchaným sloganom, floskulám politikov, skromnej inteligencii elity, „skrzeva“ slovenčinu si požičiava hlásateľov i moderátorov. Lustruje retardačné motívy spoločnosti, bonmotmi a pointami triafa do čierneho, vymetá tmavé kúty – na prvý pohľad priam parádne. Viaceré fejtóny sú vskutku klasické – stále aktuálne. Hoci v knižke nie je pomenovaný ani jeden politik, čitateľ nepotrebuje vysvetľujúci register. Vďaka jeho peru sa politici dešifrovať dajú. No vcelku sa nedá jednoznačne dešifrovať žáner, hoci ho v recenzii označujem ako fejtón. Už dávno neplatí normatívna klasika francúzskeho či českého fejtónu alebo slovenskej besednicehumoresky uverejňovanej pod čiarou. Markovičov fejtón je raz stĺpčekom i glosou, či výstižným esejistickým komentárikom. Je sympatické, že spoločnosť nesníma čiernobielo, neobzerá sa naľavo ani napravo, lebo svoje kritické postrehy rozdeľuje nezávisle a demokraticky: Každému, čo mu patrí!