Zuzana Galovičová
23.04.2008

Kvetnaté lúky - prírodné bohatstvo Slovenska - Hhelena Ružičková - Henrik Kalivoda

Hhelena Ružičková

Helena Ružičková - Henrik Kalivoda: Kvetnaté lúky  - prírodné bohatstvo Slovenska

Bratislava, Veda 2007

Do rúk pracovníkom ochrany prírody, štátnej správy, poľnohospodárom - lúkarom, ako aj študentom sa dostali výsledky dlhoročného výskumu pracovníkov Ústavu krajinnej ekológie SAV H. Ružičkovej a H. Kalivodu.  Autori hneď v úvode upozornili, že plocha nevyužívaných lúk sa  u nás zvyšuje rýchlym tempom. Konštatovali, že ,,situácia je neutešená“, lebo niektoré lúky sa rozorali, na iných sa začali pásť stáda dobytka, čo zmenilo ráz lúk, alebo lúky zostali ležať úhorom a postupne zarastajú drevinami. Priblížili však aj lokality, v ktorých ešte sú kvetnaté lúky, ako napr. v okolí dedín, kde sa zachovalo extenzívne hospodárenie, kopaníc, štálov, horární, resp. lesných lúk, ktoré kosia lesníci. Načreli aj do histórie vzniku lúk (tieto sa vytvorili z pasienkov, keď bolo treba seno na zimný chov zvierat), ktoré majú cca tisíc rokov.

V knihe autori charakterizovali faktory, čo ovplyvňujú druhové zloženie lúk (ako napr. geologické podložie, reliéef krajiny, pôda, nadmorská výška, klíma, spôsob využívania a pod.) a aké sú najrozšírenejšie typy kvetnatých lúk (vlhké, mezofilné, polosuché, chudobné), ako aj ich živočíšny svet, rozšírenie a ohrozenie. Zvlášť venovali pozornosť ohrozeným typom lúk a v tabuľke sústredili údaje o type vegetácie, jej výskyte, stupni ohrozenia, formách využívania, ohrozujúcich faktoroch. Sledovali aj extenzívne využívanie poľnohospodárskej krajiny s kvetnatými lúkami s jej významom pre živočíchy, rastlinstvo a človeka. Sformulovali aj ekologické základy starostlivosti o kvetnaté lúky.

Knižná novinka je prvým pokusom o zjednotenie názorov ekológov, botanikov i zoológov na lúky ako ekosystémy. Odborný pohľad na lúky dopĺňa 81 krásnych farebných fotografií rozkvitnutých lúk.

Kvetnaté lúky - prírodné bohatstvo Slovenska venovalo vydavateľstvo Veda našim čitateľom. Súťažný kupón zo strany 4 treba poslať do 23. marca na adresu Knižnej revue.                                                                                           Zuzana Galovičová