Kým ich smrť nerozdelí - Elizabeth Adler

Preklad Lucia Buzgovičová
Remedium 2014

Americká spisovateľka Elizabeth Adler vie presne, ako skombinovať pre čitateľa ten najchutnejší literárny kokteil. V románe Kým ich smrť nerozdelí nechýbajú hlavné prísady – napínavá detektívna zápletka, psychológia postáv a  problémové vzťahy medzi nimi. Rozprestiera sa na 272 stranách v pevnej väzbe, ktorej prebal pripomína romantickú literatúru. Nenechajte sa však pomýliť. Román možno prirovnať k dielam velikánov škandinávskej detektívky.

Detektív Harry Jordan si ide oddýchnuť na chatu k jazeru, ďaleko od ruchu veľkomesta a práce. No asi mu to nie je dopriate. Zachraňuje mladú Beu Havnelovú, ktorá uteká s horiacimi vlasmi z domu pohlteného plameňmi a  skáče z  neďalekej terasy chaty do vody. Následne sa zisťuje, že jej matka sa nachádza v dome mŕtva a pravdepodobne je zavraždená. Aby toho nebolo málo, podozrivých je viac. Miestny tulák, slávny spisovateľ, jeho starší syn alebo aj samotná dcéra. Po drogovo závislej matke totiž zdedila množstvo peňazí. Domyslieť si, kto je vrahom, nie je problém už tesne za polovicou knihy, keďže v prvom rade ide o triler.

Príbeh autorka vybudovala naozaj bravúrne, úplne čitateľa pohltí a  preklad sa tiež vydaril na jednotku. Okrem toho zavítame aj do nádherného Paríža, kde má detektív Jordan svoju priateľku, sexi televíznu celebritu Mal. Milujú sa, ale z nejakej príčiny nemôžu byť spolu, pričom prekážky si pod nohy často kladú sami. Časť deja sa odohráva aj v  okolí nádherného jazera na západe Massachusetts. Už len predstava tohto miesta láka čitateľa rozbehnúť sa tam a vychutnať si knižný titul na terase chaty. Celý príbeh zjednocuje zvláštna melancholická atmosféra. Excelentne zakomponované je reálne rozmýšľanie postáv. Dokonca aj v kritických momentoch niektoré sebecky myslia predovšetkým na vlastné potešenie, na sexuálne chúťky, pričom sa to v  danej situácii buď vôbec nehodí, alebo ide doslova o život. Za všetko môže kombinácia nenávisti, lásky, túžby a zvedavosti.