23.09.2009

Kým nás láska nerozdelí: Hľadania – Pavel ,,Hirax“ Baričák – Byť férový sám k sebe

Byť férový sám k sebe

Byť férový sám k sebe

Pavel ,,Hirax“ Baričák: Kým nás láska nerozdelí: Hľadania

Martin, Hladohlas 2008

Po úspechu debutu Raz aj v pekle vyjde slnko s originálnym hrdinom Kleverom ponúka Pavel „Hirax“ Baričák román Kým nás láska nerozdelí: Hľadania. Pozýva v ňom do sveta mladých, ktorí presne vedia, ako nechcú žiť, ale len veľmi matnú predstavu majú o tom, ako žiť chcú. Jasné je im len to, že chcú byť šťastní a milovaní a féroví. K sebe aj iným.

S hrdinami románu sa zoznamujeme v bizarnom dialógu o sexuálnych ťažkostiach najlepších priateľov Xiastra a Psycha cestou z čundru. Kvôli uľahčeniu stopovania sa dvojica rozdelí. Psycho o chvíľu máva z auta, ale Xiastro si svoju dávku šťastia vyberie nasledujúci deň, na cestu so zdvihnutou rukou sa vôbec nemusí postaviť. Stihne sa totiž večer dostať na neplánovaný žúr a stráviť noc s obličkovou kolikou v bolestiach a blúznení z horúčky a hašu na brehu potoka, kde ho v bezvedomí nájde náhodný človek a zabezpečí mu expresnú prepravu do nemocnice. Tu sa stretávame s ďalšími hrdinami: očarujúcou sestričkou Mislavou, ktorá okamžite zapáli oheň v Xiastrovom srdci, spolupacientkou Soňou, milovanou rodnou Xiastrovou sestrou Siastrou a Sukničkou. Teda s tou až cestou z nemocnice.

„Hiraxovi“ sa podarilo súčasným vtipným jazykom plnom slangových výrazov a účelne využívaných vulgarizmov vymodelovať presvedčivé postavy. Majú ďaleko od ideálnych ľudí, potkýnajú sa, zraňujú a tápajú. Psycho zápasí so svojím neúspechom vybudovať si vzťah, Soňa s traumou, že ju mama dala do detského domova, Suknička s osamelosťou a neschopnosťou pochopiť mamin ponižujúci milenecký vzťah, ktorý jej však prináša možnosť vyššieho materiálneho štandardu. Siastra sa snaží vyrovnať s priateľovou záľubou v nosení dámskej bielizne a Xiastro sa usiluje preniesť cez Mislavinu neveru v mene idey absolútnej čistej lásky bez obmedzovania, ale nedokáže to. Na prvý pohľad ľahtikára Xiastra žijúceho zo dňa na deň dobehne vlastná chyba. Neuhýba pred zodpovednosťou a začne pracovať. Prvý krok zaňho síce urobí tatko (inak Klever z prvého „Hiraxovho“ románu), ale všetko ostatné je už výsledkom jeho úsilia a talentu šokovať. V reklamke urobí závratnú kariéru, topí sa v prachoch, vysmieva sa zo svojich chlebodarcov, zároveň však opomína, že svojimi reklamami sa zúčastňuje na ohlupovaní obyčajných ľudí. Šťastný ale nie je.

Od momentu, keď Xiastro začne pracovať, ubúda v texte humoru aj dynamiky, čo možno odôvodniť aj tým, že práca nie je sranda. „Hirax“ tu trochu skĺzol do kazateľskej rétoriky, ešte že zvládol skvele záver, aj keď scéna s bezdomovkyňou je šmrncnutá sentimentom.

Kým nás láska nerozdelí: Hľadania je titul odsúdený na čitateľský úspech. Spod dobrého drsného príbehu s moderným nápaditým jazykom a originálnym briskným humorom presakuje neha, viera v dobro a tradičné hodnoty priateľstva a rodiny.

Pavel „Hirax“ Baričák veľa číta, veľa vie, vie načúvať iným a je brilantným rozprávačom. Chcelo by to však trošku viac disciplíny, nenechať sa unášať textom, ale vtesnať do koryta príbehu, vyhrať sa viac s jednotlivými vetami, zhutniť výpoveď. Nie som si však istá, či chce vôbec byť spisovateľom. „Hirax“ je nespútaný rozprávačský živel. Ale ktovie, pokračovanie románu Nachádzanie už dostať kúpiť. Kto v ňom čo nájde ešte neviem, ale ja som v Hľadaniach našla vtipný originálny text o dobrých priateľoch v nie práve najlepších časoch.

Antonia Bednáriková