Labyrint - Kate Mossová - Príbehy histórie z Ikaru

Príbehy histórie z Ikaru

Príbehy histórie z Ikaru

Kate Mossová: Labyrint

Bratislava, Ikar 2006

Preklad Marína Gálisová, Vladislav Gális

Križiacka výprava proti kresťanskej sekte katarov patrí spolu so založením inkvizičného úradu a jeho pôsobením k najtemnejším kapitolám v histórii katolíckej cirkvi. Zbrane kresťanskej armády sa na popud pápeža po prvýkrát obrátili proti jej veriacim. Angličanka Kate Mossová v svojej knihe Labyrint za toto rozhodnutie katolícku cirkev vonkoncom nešetrí, práve naopak. Odhaľuje pravý dôvod jej konania – túžbu po majetku šľachty v juhofrancúzskom regióne  a uchopenie moci v tomto dovtedy pomerne nezávislom kraji. Na pozadí dramatických udalostí sa odvíja ďalší boj, nemenej nemilosrdný a krutý – o zašifrované posolstvo troch kníh, tajomstvo labyrintu a skutočný odkaz Svätého grálu.

Alice Tannerová je mladá Angličanka pomáhajúca svojej priateľke počas letných prázdnin pri archeologickom výskume na juhovýchode Francúzska. Jedného dňa náhodne objaví jaskyňu s dvoma kostrami a záhadnými nápismi na stenách. Udalosti, ktoré nasledujú po jej objave sú ako nočná mora. Stáva sa štvanou zverou, v pätách má tajomnú organizáciu snažiacu sa o rozlúštenie tajomstva Svätého grálu – známeho symbolu kresťanskej histórie.

Alais Pelletier, 16-ročná dcéra majordóma trencavelovského panstva, oddane miluje svojho manžela, otca a svoj rodný kraj. Avšak všetko, čo je jej srdcu najbližšie sa ocitne v ohrození. Zo severu sa blíži Zástup, armáda povolaná pápežom Inocentom III., aby očistila kacírsky juh od bratstva katarov. Alaisin otec ju zasvätí do tajomstva troch kníh ukrývajúcich tisícky rokov starostlivo strážené posolstvo. Jej sestra Oriana má však v pláne knihy získať a pri spriadaní svojich zákerných plánov sa nezastaví pred ničím. Alais sa vydáva na útek a zvádza neľútostný súboj o svoju lásku, dieťa a o splnenie úlohy zdedenej po svojom otcovi.

Dve mladé ženy delí niekoľko storočí, avšak čo ich okrem rovnakého mena spája? Je to tajomstvo troch kníh hieroglyfov z obdobia egyptských faraónov, obe sú predurčené zohrať kľúčovú úlohu pri jeho ochrane, pričom táto zmení od základov ich doterajší život.

Príbeh viac ako päťstostranovej knihy pútavo a prehľadne plynie v dvoch časových rovinách. Spája prvky mystérie a duchovna, pričom sa opiera o skutočné historické udalosti. Z opisov krajiny juhovýchodného Francúzska, kde sa odohráva, rovnako ako zo starostlivo naštudovaných reálií a nuáns miestneho jazyka (okcitánčiny – predchodkyne modernej francúzštiny) cítiť hlboký vzťah autorky k tomuto regiónu. Málokto z nás pri čítaní nezatúži navštíviť tento malebný kraj v okolí Carcassone.

Svätý grál a templárski rytieri sú v súčasnosti v kurze, literárne a filmové spracovania sa množia ako huby po daždi. Avšak Labyrint nie je len ďalším vykalkulovaným marketingovým produktom kopírujúcim módny trend a vyrobeným podľa osvedčených vzorcov trileru. Je to brilantne napísaná kniha, ktorá vám poskytne nielen vzrušujúci zážitok, ale prevedie vás dejinami kresťanstva ako aj temnou érou inkvizície a zániku sekty katarov v Európe.

Vladimír Radosa