20.07.2011

Ľadová krása Grónska - Rudolf Schuster

Košice, Eduard Szattler Press Print 2010

Rudolf Schuster rád cestuje a navštevuje atraktívne destinácie. Svedčí o tom niekoľko publikácii, ktoré vydal v minulosti (z Brazílie, Aljašky, Islandu), a dokazuje to aj ostatná kniha z návštevy Grónska.

Reprezentačná publikácia sa skladá z dvoch častí. Prvá – textová – je cestopisnou reportážou, kde prevláda epický spôsob rozprávania. V nej autor rozvíja vlastné zážitky a skúsenosti. Jedno i druhé umocňuje naštudovanými znalosťami dejepisu a zemepisu, čím umožnil čitateľovi komplexnejší pohľad na krajinu. Dozvieme sa, že autorovým spoločníkom na ceste bol priateľ Gummi z Islandu. Ten sa ukázal ako vhodný partner na rozhovor, a tak sa vedomosti a dojmy jedného i druhého vzájomne dopĺňajú. Rudolf Schuster sa vybral do časti Grónska za polárnym kruhom a jeho domovom sa stala na osemnásť dní loď Fram. Názov plavidla je symbolický, pretože na lodi tohto mena sa koncom 19. a začiatkom 20. storočia plavili do Arktídy a Antarktídy dvaja významní polárnici Fridtjof Nansen a Roald Amundsen. Zo Schusterovho rozprávania sa dozvieme základné poznatky o histórii najväčšieho ostrova na svete (44-krát väčšieho ako je Slovensko), poučíme sa o živote jeho pôvodných obyvateľoch Inuitov (Eskimákov). Dozvieme sa o ich zvyklostiach, napríklad, že golf nehrajú na gríne, ale na ľade... Zaujímavé sú aj informácie o flóre a faune tohto nehostinného miesta. Autor konštatoval, že pre Grónsko je príhodné vyjadrenie: „Kde my končíme, oni začínajú...“ Vecnosť, pravdivosť, presvedčivosť, informovanosť, faktografickosť, to sú klady Schusterovho textu.

Druhá, oveľa rozsiahlejšia časť publikácie, je fotografická. V jednom rozhovore sa Rudolf Schuster priznal, že seba považuje za veľmi racionálneho autora, no na druhej strane za človeka s hlbokým vzťahom k umeniu. A práve táto druhá stránka osobnosti R. Schustera dostala „zelenú“ vo fotografickej časti knihy. V nej dominuje skutočná ľadová krása Grónska. Pohľady na bizarné ľadové masívy zrkadliace sa na hladine mora urobili z Rudolfa Schustera poeta obrazu. Vie so svojím fotoaparátom vycítiť, či pohľad na krajinu potrebuje celok alebo detail. Jeho fotografie sú nabité atmosférou krajiny, náladou ranného brieždenia, či smútkom súmraku. Ukázal, že bieloba ľadovcov vôbec nie je fádna... Okrem krajiny sa na fotografiách stretneme s mnohostrannou výpoveďou o Grónsku, s portrétmi domorodcov, so psami, ktoré predstavujú na severe to, čo u nás voľakedy znamenali ťažné zvieratá, s medveďmi, kvetmi, s pozoruhodnou architektúrou... Z dvetisíc záberov, ktoré si Rudolf Schuster priniesol z Grónska, vybral tie najlepšie a zaradil ich do publikácie.