Mara Stanková
13.10.2014

Láska a jej kat - Irvin D. Yalom

Zbierka poviedok Láska a jej kat (Noxi 2014, preklad Agnes Smiešková) od psychiatra Irvina D. Yaloma prvý raz vyšla v roku 1989, v Amerike sa dožíva nových vydaní a aj u nás vychádza po druhý raz a v novom preklade. Je súborom desiatich príbehov ľudí, ktorých Yalom liečil z ich trápení. V obsiahlom predhovore sa zdôveruje so svojimi pocitmi a myšlienkami spájajúcimi sa s jeho pacientmi, často s nimi trpí a nevie, ako ďalej. Zaujímavá je tiež otázka protiprenosu, s čím sa musí každý psychiater vyrovnať, rovnako ako Yalom. Najvýraznejšie tento problém cítiť v poviedke Tučná dáma. Pri pacientke Betty trvalo psychiatrovi dlhší čas, než ju dokázal akceptovať, otvorene sa priznáva, ako ho tuční ľudia, a najmä tučné ženy odpudzujú. V knihe príbehov duševne chorých pacientov, paradoxne, ľudské telo viackrát zohráva dôležitejšiu úlohu, než by čitateľ očakával – pacientka má sex so svojím psychiatrom (Láska a jej kat), muž si odkladá listy od tridsať rokov mŕtvej milenky (Mňa nezlomíte) a príbeh Spriadač snov hovorí o staršom mužovi, ktorý hodnotí svoju schopnosť fungovať v živote podľa úspešnosti v sexuálnej oblasti.

Okrem životných osudov skutočnýchľudí sa v knihe často stretnete i s pomerne ironickým názorom na prácu psychiatrov zo strany pacientov i autora. V časti, kde staršia pacientka Thelma trpí beznádejou po krátkom vzťahu so svojím bývalým psychiatrom, autor píše: „Prečo si atraktívny, zjavne úspešný mladý muž vyberie šesťdesiatdvaročnú ženu, ktorá je už mnoho rokov apatická a v depresii? Najrozumnejšia hypotéza by snáď bola, že Matthew pracuje (alebo predstiera, že pracuje) na akýchsi osobných psychosexuálnych problémoch – a používa na to svojich pacientov.“