Antonia Bednáriková
13.09.2004

Láska si nevyberá

Bremeno tajomstva

Katarína Gillerová: Láska si nevyberá

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2004

Katarína Gillerová po dielku pre deti Moja kamarátka knižka (Epos 2002) prekvapila románom zo súčasnosti pre dospelých a dospievajúcich. Umiestnením deja do stredoškolského prostredia si vytvorila priestor na zaľudnenie deja mnohými charakterovými postavami, na rozkrytie širokej škály medziľudských vzťahov -- od priateľstiev cez lásky až po reflexiu rodinných vzťahov či mileneckého vzťahu v profesorskom zbore. Študentský svet, prirodzene, ponúka aj humorné nadľahčenie.

Dominika z idylického zázemia tvoreného láskou rodičov, sestry a vernej kamarátky Lenky vykročí do komplikovaného sveta dospelých. Príbeh empatickej, tvrdohlavej a komunikatívnej adolescentky, ktorú  bez vysvetlenia opustí jej prvá láska a ona sa potom na prvý pohľad zaľúbi do nastávajúceho svojej zbožňovanej staršej sestry, tvorí hlavnú dejovú líniu. Autorka vedľajšími príbehmi a opakovaným motívom tajomstva udržiava dynamiku a napätie textu.

Tajomstvo, pocit previnenia a výčitky svedomia sú akoby dedičným prekliatím rodiny. Dominikina stará mama zverí v čase vojny svojho malého syna neznámej žene a nikdy viac ho neuvidí. Hoci ju  k tomu donútili objektívne okolnosti, ťaží ju celý život pocit osobného zlyhania a bolesť zo straty dieťaťa, o ktorého existencii vlastne nikto nevie. Svoju traumu prezradí svojmu druhému synovi až na smrteľnej posteli. Ten začne brata hľadať. Ťaživé tajomstvo zožiera aj Dominikinu sestru Denisku. Namiesto komunikácie rieši chybu zbrklo ďalšou chybou, aby nakoniec urobila tú najstrašnejšiu, siahne si na život.

Dominika tak svoju skúšku dospelosti musí zložiť skôr v živote ako za zeleným maturitným stolom. Vypátra príčinu nezmyselného sestrinho riešenia, musí však mlčať, prezradenie by bolelo priveľa ľudí.

Gillerovej román ponúka rozhodne viac, ako avizuje obálka so svadobnou fotografiou a informáciou, že je plnohodnotnou náhradou za Steelovú. Má predpoklady zaútočiť na popredné priečky predajnosti na našom knižnom trhu. Postavy nie sú ploché a láska nie je len šťastná a nešťastná. Ponúka nám ju v tých najrozličnejších podobách – od rodičovskej, egoistickej, prelietavej, neopätovanej cez lásku na diaľku až po rozvážnu a stálu. Manželstvo s námorníkom, vzťah profesora a študentky, manželská nevera, sobáš z rozumu, svadba z trucu zaručujú príťažlivé oddychové čítanie. Čitatelia autorke iste odpustia drobné začiatočnícke chyby a niektoré kostrbaté dialógy aj preto, že všetko sa dobre skončí. Gillerová si zrejme tak obľúbila niektorých svojich hrdinov, že v závere sa jej žiadalo ich trápenie skončiť alebo aspoň zmierniť. Aj keď predsa len zostáva otázka, či je koniec naozaj hepyendom. Unesie Dominika a jej vzťah ťarchu Deniskinho tajomstva?

Antonia Bednáriková