Elena Ťapajová
20.12.2016

Láska v plameňoch - Tamara McKinley

Úspešná austrálsko-britská autorka Tamara McKinley (1948) pochádza z ostrova Tasmánia, ale vďaka starej mame odišla študovať do Veľkej Británie, kde žije dodnes. Rok čo rok sa však vracia do rodnej Austrálie, hľadá svoje korene i námety. Má za sebou viac ako tucet kníh, ktoré zaujali čitateľov v rôznych krajinách. Román Láska v plameňoch (2015, preklad Nina Mikušová) je jej siedmy titul, ktorý vyšiel vo vydavateľstve Slovenský spisovateľ.

Autorka svoj najnovší príbeh zasadila do austrálskeho vnútrozemia v roku 1946. V odľahlej osade Morgan ́s Reach uprostred buša vedie rodina Becky Jacksonovej nemocnicu. Keď sa jej manžel nevrátil z vojny, musela sa mladá žena aj s deväťročným synom Dannym presťahovať z veľkomesta sem, do svojho rodiska a pokúsiť sa začať odznova. Ale Danny sa nevie vyrovnať so stratou otca, verí, že prežil a nájde ho niekde v buši, kam pravidelne uteká.

Becky pracuje v nemocnici, ktorú vedie jej otec Hugh s manželkou Jane. V kritickej situácii dúfajú, že im pomôže brat Becky – lekár Terry. Jeho manželka Sandra sa však nechce sťahovať na vidiek a po smrti dieťaťa sa utápa v alkohole. Oporou pre všetkých je však skvelá 77-ročná prastará mama Gwyneth, ktorá sa nenápadne snaží pomáhať a ovplyvňovať osudy aspoň niektorých ľudí z okolia.

Autorka je skúsenou a dobrou rozprávačkou. Predstavuje zaujímavé postavy a udržuje napätie hodné detektívky. Navyše vie pôsobivo vykresliť atmosféru, ktorú si našinec ani nevie dobre predstaviť – v kraji už tri roky nepršalo a teraz hrozí ničivý lesný požiar, ktorý ohrozuje majetky i životy... „Sága o láske, rodinných putách, utrpení, ale aj o odvahe a sile prekonávať nepriazeň osudu“ sa dobre číta a zároveň jej nechýba metaforický podtext, ktorý vychádza z filozofie pôvodných obyvateľov-aborigénov: oheň prináša nielen skazu a strach, ale znamená aj istú očistu. Ako píše autorka: „V popole minulosti driemu zárodky nových začiatkov a nádej do budúcnosti, neskalená tým, čo jej predchádzalo.“