Nina Chybíková
18.12.2015

Ľavá strana sveta - Lisa Genova

Ľavá strana sveta
Preklad Viera Gregorcová
Vydavateľstvo Arkus 2015

Lisa Genova sa v bestselleri Strácam svoje ja zaoberala Alzheimerovou chorobou. Tentoraz sa zamerala na Neglect syndróm. Málo známe ochorenie spôsobené poranením mozgu, ktoré sa prejavuje úplnou stratou vnímania ľavej strany sveta. O  skúsenosť s  touto chorobou sa autorka delí v čitateľsky atraktívnom príbehu Ľavá strana sveta.

Hlavná hrdinka Sarah žije obvyklým spôsobom života. Prvoradá je práca a povinnosti a popritom spolu s manželom Bobom vychovávajú tri deti. Rýchly životný štýl berie ako samozrejmosť. Za deň musí stihnúť „milión“ vecí a pracuje dokonca aj za volantom auta. Až prudký náraz do hlavy ju presvedčí o tom, že vnútorný hlas, ktorý jej našepkával „spomaľ“, mala počúvnuť už skôr.

V dôsledku poškodenia pravej hemisféry mozgu prestala vnímať ľavú stranu sveta, ktorá reprezentuje umeleckú časť. Hlavná hrdinka ju zanedbávala a začala si všímať až po nehode. Ľaváci sú vnímaní ako emocionálne založení ľudia. Autorka vytvára kontrast s  pravou stranou – logickou a striedmou. Príbeh je symbolický – Sarah začína počúvať vlastnú intuíciu, vychutnávať si krátke a  príjemné okamihy života, ktoré jej predtým len tak preleteli životom. Je to jeden z príbehov odkazujúci na zmenu životného štýlu z  celodenného workoholizmu na carpe diem (užívaj dňa).

Dej sa sústreďuje na Sarah, o deťoch, manželovi a práci sa dozvedáme z jej rozprávania denníkovou formou, pričom sa minulosť a súčasnosť plynulo prelínajú. Dojemný príbeh, našťastie, neskĺzava do sentimentality, je napísaný na jeden nádych a vierohodne, akoby autorka tento syndróm sama prežila alebo má veľmi dobrú schopnosť vcítiť sa do druhého. Román odpovedá na otázky – ako sa cíti človek s Neglect syndrómom a o čom premýšľa, aké je to znovu sa učiť hygienickým návykom, písať a  čítať. Aké je to mať dôležitú pozíciu vo firme, riadiť najväčšie mozgy sveta z  Harvardu a  zrazu jedného dňa nebyť schopný pustiť lyžičku z ruky.