Leto bocianov - Michal Repovský - Leto bocianov

Leto bocianov

Leto bocianov

Michal Repovský: Leto bocianov, Košice, Vlastným nákladom 2009

V najnovšej knihe siahol autor po námete zo života zvierat. Hlavnými hrdinami sú bociany. Michal Repovský ju adresoval najmladším čitateľom, ktorí ešte nevedia samostatne čítať. V úvode ich motivuje – majú to byť príhody pred spaním, dieťa by si ich malo zapamätať, malo by ich vedieť reprodukovať. Autor ho nabáda, aby si kľúčové momenty nakreslilo. Výzvou k tomu by mu mohli byť i farebné ilustrácie Jozefa Jurku, ktoré sa pre ich jednoduchosť dajú využiť aj ako predloha.

Príbehy sú harmonické. Rodina bocianov je modelom zdravých funkčných rodinných vzťahov. Nejde o rodinu, ktorá by žila moderne - v izolácii. Naopak. Otec bocian je aj príkladom dobrého suseda, ktorý sa snaží rozvíjať zdravé susedské vzťahy; kde môže, susedom vždy pomôže.

Knižka sprostredkováva dôležité hodnoty. Za viacerými z príbehov si môžeme predstaviť príslovia: v núdzi poznáš priateľa (záchranné akcie otca bociana; príhoda, keď starý medveď nezištne poskytne svoje zásoby medu pre chorého bocianíka), trpezlivosť ruže prináša (malé bociany vytrvalo a trpezlivo cvičia lietanie a napokon vyhrajú dôležité letecké preteky), čo zasejeme, budeme i žať (nezištná pomoc vlkovi sa bocianovi vráti, keď vlk zachráni život jeho synčeka pred ľstivou líškou). Modelovosť konania postáv, ilustratívnosť vyjadrujú zámer autora – dieťa nielen zabaviť, ale aj poučiť.

Snaha sprostredkovať poučenie je z príbehov ľahko čitateľná. Vidieť ju v jednoduchej štruktúre sujetu, v schematickom zobrazení postáv. Autor sa miestami usiluje narušiť túto prehľadnosť inovatívnymi prvkami. Hoci aj tie prichádzajú napokon očakávane, systémovo – otec bocian má od začiatku sklony k tvorivosti, inovatívnosti: bocianie hniezdo s ochrannou strieškou stavajú nielen bociany, ale aj mačka a orol, ba podiel na ňom má aj divá svinka a húsky. Nie vždy je však inovatívnosť koherentná s charakterom príbehu. Celkom cudzorodo, nemotivovane pôsobí napríklad odlet bocianov do teplých krajín na lietadle. Rozprávanie nie je totiž vystavané tak, aby unieslo atypický prvok. Narúša aj poučnú líniu príbehov. Bociany celé leto usilovne trénujú, aby mohli bezpečne odletieť do teplých krajín. Na cestu sa tešia a svoje sily i pripravenosť potvrdia aj víťazstvom v pretekoch. Dej nie je teda vystavaný pre takýto zvrat. Za zváženie stojí aj veková hranica čitateľa. Vzhľadom na uvedeného predškolského adresáta sú príbehy príliš extenzívne: dĺžka sústredenosti detí v tomto veku je priemerne nižšia než vyžaduje ich dĺžka. Sú tiež prehustené detailmi.

Rozprávania o harmonických vzťahoch zvieratiek si však môžu nájsť priaznivcov u čitateľov mladšieho školského veku.

Timotea Vráblová