Radoslav Ragač
28.03.2011

Lexikón erbov šľachty na Slovensku, 4. diel Nitrianska stolica - Peter Keresteš

Bratislava, Hajko & Hajková 2010
Ilustrácie Ladislav Čisárik

Mladý archivár Peter Keresteš pôsobí v Štátnom archíve v Nitre a svoju publikačnú činnosť zameriava na pomocné vedy historické s dôrazom na dejiny správy, genealógiu a heraldiku. Je autorom viacerých archívnych pomôcok, ktoré sprístupnili napríklad bohatý rodový archív Huňadiovcov, venuje sa výskumu dejín šľachty a intelektuálnych elít žijúcich v stoličnom prostredí. Aj pri zostavovaní tejto publikácie vychádzal z archívneho prameňa – dvoch súpisov nitrianskej stoličnej šľachty zo začiatku 17. storočia. Nitrianske šľachtické rody spracoval chronologicky formou obsažných hesiel bez zbytočného kopírovania známych a publikovaných faktov. Zameriava sa na nové poznatky získané genealogickým, heraldickým a sfragistickým výskumom a snaží sa predstaviť aj pôsobenie jednotlivých významnejších členov rodov. V porovnaní s aktuálnou maďarskou prácou Mártona Szluhu týkajúcou sa nitrianskej šľachty je viditeľný výrazný kvalitatívny rozdiel medzi modernou vedeckou monografiou a populárno-vedeckou prácou o zväčša dobre známych a publikovaných šľachtických rodoch, ktorá je z veľkej časti postavená na starostlivej rešerši staršej literatúry a publikovaných genealogických tabuliek a menej na archívnom výskume. Doteraz vydané publikácie z vydavateľstva Hajko & Hajková zaznamenávajúce existenciu šľachtických rodov v ranom i neskoršom období Uhorska sa stretávajú so záujmom odbornej i laickej verejnosti. Okrem odbornej textovej časti prispievajú k tomu aj esteticky náročné a technologicky špičkovo prekreslené historické artefakty.