Katarína Režná
07.06.2013

Lienka a Anton - Erich Kästner

Preklad Iva Vranská Rojková
Vydavateľstvo spolku slovenských spisovateľov 2012

Vydavateľstvo SSS v  opätovnej spolupráci s prekladateľkou Ivou Vranskou Rojkovou po Kästnerovej Lietajúcej triede predstavuje príbeh dvoch kamarátov – Lienky a Antona. Známy nemecký autor literatúry pre deti Erich Kästner (1899 – 1974) ponúka čitateľom pútavú knižku plnú fantázie a humoru so štipkou irónie. Hoci dielo po prvýkrát vyšlo v tridsiatych rokoch 20. storočia, nestráca ani dnes atraktívnosť a aktuálnosť. Je to najmä vďaka Kästnerovmu hravému štýlu, ktorý dáva príbehu rýchly spád a čitateľa nenudí. Autor sa nebojí opísať skutočné životné problémy detí (i dospelých) bez prikrášlenia a keď treba, použiť aj trefné nadávky.

Kniha sa skladá zo šestnástich kapitol, medzi ktoré autor vsunul kurzívou písané premýš­ľačky obsahujúce ponaučenie a zamyslenie sa nad každou kapitolou. Už v úvode rozprávač – autorovo alter ego – čitateľom osvetľuje námet knižky a podáva akýsi návod na jej čítanie. Kästnerov text vhodne dopĺňajú pôvodné ilustrácie Waltera Triera, ktoré svojou grafikou čiastočne pripomínajú karikatúry.

Hlavnými postavami sú deti Lienka (vlastným menom Lujza) a Anton, pochádzajúce z rozdielnych sociálnych pomerov: Lienka je síce materiálne zabezpečená, ale chýba jej pozornosť a láska rodičov; Anton má zasa chudobnú, chorú, ale zato milujúcu matku. Spoločne zažívajú dobrodružstvá a nezvyčajné situácie.

Postava šibalskej Lienky je vykreslená plasticky – jej živý charakter a huncútstva, ktoré vymýšľa, „dostanú“ nielen čitateľa, ale aj ostatné postavy v knižke. Lienkina fantázia nemá hraníc a miestami sa zdá, akoby sa jej vymyslené groteskné obrazy premietli i do reality: „V chodbe tancovala Berta s policajtom tango. Druhý policajt stál pri prenosnom gramo­fóne a krútil kľukou. ,Ale, Berta!‘ zvolala pani Pongová rozhorčene. Lienka podišla k policajtovi pri gramofóne a uklonila sa: ,Dámska volenka, pán strážmajster.‘ Policajt jej položil ruku okolo drieku a zatancoval si s ňou čestné kolo.“ Rokmi overený príbeh malej Lienky a odvážneho Antona strhne svojou energiou nielen deti, ale aj ich rodičov. Záver zahreje a poteší rovnako ako pozitívna žltá farba na obale knihy.