Bratislava, Vydavateľstvo Spolkuslovenských spisovateľov 2011
Preklad Iva Vranská Rojková
Kästnerove knihy patria k dielam modernej literatúry pre deti, na ktorých zhruba od polovice 20. storočia vyrastali viaceré generácie nielen v Nemecku, ale aj v ďalších európskych krajinách, vrátane Slovenska, niektoré boli preložené do viac ako päťdesiatich jazykov. U nás ho preslávili najmä knižky Lujza a Lotka a Emil a detektívi. Väčšinou je vnímaný ako úspešný autor literatúry pre deti, menej známa je jeho tvorba pre dospelých a publicistika, ešte zriedkavejšie sa spomína, že po štúdiách histórie, filozofie, germanistiky a divadelnej vedy – po období, v ktorom vykonával najrôznejšie profesie a začal sa systematickejšie venovať literárnej tvorbe – sa stal jedným z najvýznamnejších nemeckých intelektuálov. Alebo, že ako ľavicovo orientovaný spisovateľ so silným sociálnym cítením (sám pochádzal zo skromných pomerov) bol kritikom ideológie nacizmu a v povojnových rokoch angažovaným pacifistom. A dodám i to, že vykonával funkciu prezidenta západonemeckého PEN klubu a podieľal sa na založení medzinárodnej mládežníckej knižnice v Mníchove.
Napriek rozsiahlemu spektru literárnych a kultúrnych aktivít do povedomia širšej verejnosti Kästner vstúpil najmä ako rozprávač detských príbehov, ktoré realisticky zobrazujú atmosféru a život v Berlíne či iných nemeckých mestách, najmä však s empatiou približujú detskú psychiku a narúšajú stereotypný obraz o detstve ako o bezvýhradne šťastnom životnom období. Jeho hrdinovia zakúšajú rôzne problémy, musia sa boriť s rozličnými prekážkami, no Kästner v príbehoch napriek tomu vyzdvihuje schopnosť nevzdávať sa a riešiť problémy s optimizmom a nádejou. Dôraz na spoločné úsilie, na silu priateľstva, na nezištnú pomoc, čestnosť a otvorenosť je prítomný aj v Lietajúcej triede, v ktorej predstavil najrôznejšie typy chlapcov – študentov internátneho gymnázia v malom meste: bojazlivého Paľka, citlivého Džonyho, žrútabojovníka Matúša, výtvarne nadaného Martina, skeptického Sebastiána… Každý z chlapcov má svoje starosti, no všetkých spája pocit súdržnosti, vzájomnosti, ktorým sa darí problémy prekonávať. Kästner neostáva len pri zobrazovaní chlapčenských priateľstiev, ale približuje aj otvorené vzťahy žiakov s profesormi, stavané na vzájomnej dôvere, úcte, úsilí vzájomne sa pochopiť (z dnešného hľadiska vyznievajú azda viac či menej zidealizovane, no možno práve preto aj inšpiratívne). Séria sčasti komických, šibalskodobrodružných, sčasti vážnych epizód vyúsťuje do posolstva o sile priateľstva ako nesmierne dôležitého fenoménu v živote dieťaťa, ale i dospelého.
Pôvabné je rámcovanie príbehov malých gymnazistov úvodom a doslovom z úst autorského rozprávača, ktorý napokon vstupuje do deja knižky ako jeho súčasť. Knižka pobaví, priblíži atmosféru dobového školského prostredia a azda aj podnieti premýšľať o jej spomínanom posolstve.