Litánie k slobode – Rudolf Dobiáš – Básnické litánie

Básnické litánie

Básnické litánie

Rudolf Dobiáš: Litánie k slobode, Prešov, Vydavateľstvo Michala Vaška 2009

Rudolf Dobiáš je známym prozaikom a autorom literatúry pre deti a mládež, no venuje sa aj poézii. Doteraz vydal básnické zbierky Slávnosti jari (1977) a Medzi trávou a vetrom (2004). Tretia, útla knižka obsahuje básnickú skladbu Litánie k slobode, bohato ilustrovanú kresbami Jozefa Vydrnáka.

Litánie k slobode boli napísané krátko po nežnej revolúcii. Sú odrazom doby, ale zároveň ju presahujú. Lyrický subjekt sa neutápa v detailoch, zaujíma ho to dôležité, zaujíma ho človek a jeho sloboda. Básnická skladba má pevnú a premyslenú štruktúru. Viazaná forma jej dáva ušľachtilý výraz a údernosť, verše plynú súladne s obsahom. Modlitebné litánie tvoria opakujúce sa oslovenia a prosby, Dobiášove Litánie k slobode tiež oslovujú a prosia, aj keď nepriamo, skryto, v druhom či ďalšom pláne. A takisto sú založené (z formálnej stránky) na opakovaní, opakujú sa tu (vracajú sa) niektoré motívy i verše, napríklad posledný verš každej časti sa stáva prvým veršom časti nasledujúcej; výnimkou je posledná časť skladby, ktorá tvorí syntézu.

Básnik využíva silu protikladu a kontrastu. Sloboda môže byť darom i zmarom, povzbudením i bremenom, zdrojom radosti i pocitu zodpovednosti: „nájdená v ľudskej pene / pre nové pokolenie.“ Sloboda je v človeku, človek ju môže prijať alebo odmietnuť, využiť alebo zneužiť.

Na obálke knihy nachádzame krátke esejistické komentáre k veršom od Antona Srholca a Rudolfa Juroleka. Oproti tomu čitateľovi možno budú chýbať nejaké informácie o autorovi a ilustrátorovi... Básnik Rudolf Jurolek upozorňuje na istú tajomnosť Dobiášovho textu, ktorého obsah „priťahuje, znepokojuje, provokuje, napĺňa rešpektom“. Kňaz Anton Srholec vo svojej poznámke pekne a múdro píše: „Dobiáš je dôkazom toho, že človek môže svoje ľudské bytie, zaťažené vekom, utrpením a poznaním posunúť do stále nových rovín a významov, kde všetko bude už len úžas a spev.“ A k tomu je ťažko niečo dodať.

Ján Maršálek