Martin Navrátil
19.12.2016

Litánie loretánske a iné básne - Vojtech Mihálik

KON-PRESS 2015

Kniha je výberom 58 básní z ranej tvorby Vojtecha Mihálika, z ktorých väčšina nebola doteraz knižne publikovaná. Výberom v pravom slova zmysle. Už výber názvu a názov výberu naznačuje, že zostavovateľ Peter Tollarovič stavia na vopred určenej téze, ktorú sa vo svojich interpretáciách snaží potvrdiť, pretože jeho „ambíciou je predstaviť Vojtecha Mihálika (...) vo svetle katolíckej moderny“. A dopustil sa tak jednostrannosti.

Mihálik v ranom období zaiste bol básnikom katolíckej moderny. Tento výber je však iba čiastkový obraz jeho bohatej ranej tvorby, no na jeho základe zostavovateľ interpretuje celú Mihálikovu ranú tvorbu. Synchrónne s týmito básňami vznikalo však veľké množstvo sociálnej, ľúbostnej a protivojnovej poézie (tou sa podľa zostavovateľa Mihálik iba „zviezol“ s inými autormi), ktoré však v zbierke nemajú reprezentatívne zastúpenie. Výber záslužne zapĺňa biele miesto v autorskom profile Vojtecha Mihálika, no zároveň pohľad na básnika tendenčne skresľuje a redukuje. Tento prístup je zrejme reakciou na fakt štyridsaťročného vygumovania náboženskej poézie z dejín slovenskej literatúry.

Mihálik sa už v ranom období javí vo výraze kultivovaný a – keďže básne sú radené chronologicky – s postupom času stále napredujúci básnik. Chronológia ukazuje, ako sa básnikov boj presúva zvonka – z konfliktu s bezbožným svetom – do vnútra – k zápasu s vlastnými pochybnosťami. Do básnických štylizácií a zveršovávania náboženských tém čoraz viac vnikal autentický subjekt. Do harmonických veršov dôvery v Boha čoraz viac vstupovali básnikov nepokoj a problémy okolitého sveta.

Zostavovateľ často správne postrehol na juveníliách mladého básnika cudzie vplyvy a školenie sa u veľkých domácich i zahraničných básnikov. Interpretačné pokusy a vysvetlivky vložené priamo za básne sú síce pomôckou pre orientáciu čitateľa, ale ak má táto knižka poézie ambíciu poskytnúť estetický pôžitok, tak pôsobia interpretácie hneď po umeleckom texte rušivo. Všetko podstatné je predsa v básni! Takýto aparát patrí do komentárov či ako štúdia na záver knihy.

Cenné sú spomienky Mihálikových súčasníkov, kalendárium Mihálikovho života a tvorby, obrazová príloha a snaha vykresliť súdobý literárny život a kultúrne dianie okolo trnavského Rímskokatolíckeho biskupského gymnázia. Knihu vkusne dotvárajú ilustrácie Edity Ambrušovej.
Každopádne: kniha Litánie loretánske a iné básne je pozoruhodným a prvolezeckým činom v odkrývaní neznámej juvenilnej tvorby a odklínaní básnika Vojtecha Mihálika.